AEM på digitalt internat

Publicerad: 01 september 2020

Fina traditioner kan hållas vid liv även om det inte går att träffas på riktigt. Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, AEM, på SLU Alnarp höll i mitten av augusti sitt årliga internat. Den här gången via Zoom, i syfte att kicka igång hösten.

Vårens sociala distansering håller i sig och då blir det ännu viktigare att skapa sociala sammanhang – fast på ett nytt sätt.
Sedan 2016 år brukar AEM starta hösten med ett 2-dagars internat någonstans i Skåne. Ett bra tillfälle för medarbetarna att samlas och umgås i trevlig miljö och för nyanställda att knyta kontakter.
-Redan i våras förstod vi att det inte skulle gå att samlas fysiskt. Samtidigt hade vi viktiga punkter att diskutera och flera nyanställda så då fick vi lösa situationen. Dessutom är det viktigt att goda traditioner bibehålls och extra viktigt under svåra tider, säger institutionens prefekt Christina Lunner Kolstrup.

Digitalt internat

Resultatet blev ett digitalt internat, en eftermiddag och en förmidddag via Zoom. Internatet innehöll pass på tre timmar med utrymme för digitala gruppdiskussioner, bensträckare och zoom-fikapauser.
Det första mötet startade med en visning av filmen Utbränd – funderingar längs vägen tillbaka gjord av Anders Rasmusson, SLU Movium, Alnarp. Filmskaparen reflekterar med hjälp av sin läkare över vad som egentligen hände när han själv blev sjukskriven för utmattning och om vägen tillbaka. Efter filmen träffades medarbetarna i mindre grupper i Zooms breakout rooms för att diskutera egna erfarenheter och reaktioner på filmen.

Därefter följde en virtuell rundtur i Skara, där Magnus Ljung och medarbetarna på RådNu presenterade sin verksamhet men även berättade om Skaras historia inom SLU. RådNu är sedan årsskiftet en del av institutionen och på grund av vårens virussitutation har de fysiska mötena uteblivit.

Nytt namn

Dag två inleddes av Jonas Pertoft från Södra tornets kommunikation i Uppsala. Hans uppdrag var att inspirera medarbetarna inför uppgiften att skapa ett nytt namn för institutionen. Han berättade bland annat om vikten av ett bra varumärke, oavsett om det gäller försäljning av ketchup eller kommunikation av en akademisk verksamhet till allmänhet, kollegor, beslutsfattare och politiker.
-Det tar lång tid att etablera ett varumärke men ett starkt varumärke höjer värdet på produkten och gör det lättare att kommunicera, konstaterade Jonas Pertoft.

LTV-fakultetens kommunikatör, Anette Neldestam Larsson, kompletterade hans föreläsning med att berätta om arbetet med SLU:s varumärkesprofil som presenterades förra året.

Även under dessa pass delade medarbetarna in i mindre grupper för att diskutera hur ett nytt namn ska kunna representera institutionens verksamhet.

Vägen framåt

Det digitala internatet avslutade med en sista gruppindelning för att konkret samla in förslag om hur den psykosociala arbetsmiljön ska kunna upprätthållas vid fortsatt hemarbete med få möjligheter till fysiska möten. För många fyller arbetsplatsen en viktig social funktion och på något sätt måste nya vägar skapas. Det spontana mötet i korridoren, de intensiva fikadiskussionerna, gemensam lunch och promenaden i den fantastiska Alnarpsparken – hur ersätts de viktiga funktioner som dessa händelser faktiskt har?

Som en start så kommer vårens korta Zoom-gympa att ersättas av en daglig friskvårdskvart med efterföljande fika, de personliga kontaktgrupperna på Zoom fortsätter i olika konstellationer och efterhand byggs nätverket ut med sociala aktiviteter, en del på medarbetarinitiativ.
-Självklart är alla dessa erbjudanden frivilliga att delta i. Vi sitter ju redan mycket i ”Zoom-burken” och varje medarbetare får avgöra vad som lockar och man har tid med, säger Christina Lunner Kolstrup.