Podcast med masterstudenter

Publicerad: 14 februari 2020
Porträttbild av Michelle Etienne.

I senaste avsnittet av podcasten Wild Research Bites intervjuar Emelie Fredriksson två studenter som skriver sitt examensarbete vid institutionen för Vilt, Fisk och Miljö vid SLU i Umeå.

Hör Michelle Etienne berätta om hur hon undersöker kungsörnars rörelser i förhållande till linjär infrastruktur som vägar och järnväg. Hon studerar hur denna infrastruktur kan fungera som en ekologisk fälla för örnarna och vilken effekt det har på populationen.

Raul Lira Rodriguez kopplar i sitt projekt ihop artsammansättningen av växter, abiotiska (icke-levande) faktorer och förvaltning av boskap i konkurrens med vild stenbock och snöleopard i Kirgizistan.

I podden diskuterar Michelle och Raul sina erfarenheter av att göra examensarbete. De pratar också om Umeå som studentstad – väger chansen att få se norrsken på vintern tyngre än mängden mygg under sommaren?!