SLU-studenter hade bästa affärsidén

Publicerad: 08 oktober 2020
Albin Nyström och Axel Ljudén

Jägmästarstudenterna Axel Ljudén och Albin Nyström vann Venture Cups affärsidétävling. Deras app "Plocka" samlar och analyserar komplex data från skogen till en karta som är lätt att förstå och som beskriver den svenska naturen.

“Genom att skapa effektiv resursanvändning kan bolaget förändra vårt förhållningssätt till miljön. Tack vare teamets lösning skapas större träffsäkerhet och precision vilket adresserar hållbarhetsfrågor som onödiga transporter och produktion. Med en enkel process möjliggör de att alla har tillgång till naturens guld.”.

Så lät juryns motivering när jägmästarstudenterna Axel Ljudén och Albin Nyström med sin app Plocka tog hem priset som årets Game changer i Venture Cups Sverigefinal. Plocka samlar och analyserar komplex data, till exempel från Riksskogstaxeringen, till en karta som är lätt att förstå och som beskriver den svenska naturen. Syftet är att visa var och när det finns svamp och bär i vår natur. Idén till appen började gro hos Axel när han jobbade som fältarbetare i Riksskogstaxeringen.

Betaversionen av appen har kunnat utvecklas med hjälp av Valideringsmedel från SLU Holding. Prissumman på 50 000kr kommer Axel och Albin användas till fortsatt utveckling av appen. Under hösten går de Uppsala Innovation Centre affärsutvecklingsprogram för att ta sitt bolag Ecotype vidare och appen ett ytterligare steg mot en marknadslansering.

Via företagets webbsida, Ecotype, kan den som vill anmäla sig som beta-testare av appen.

Om allt går enligt plan kommer appen att finnas på marknaden sommaren 2021.

Text: Lars Eling och Olof Bergvall

Läs mer om de datakällor som appen använder i ett blogginlägg från Skogsdatalabbet.