Ny SLU-utbildning blev jättesuccé

Publicerad: 19 september 2019

Det treåriga utbildningsprogrammet för landskapsingenjörer som startade denna termin på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala har blivit en succé. De 35 utbildningsplatserna fylldes snabbt och fick dessutom 60 sökande på reservplats.

– Det gjordes en utredning av intresset för en sådan här utbildning i Uppsala och gensvaret var mycket stort, säger Bodil Dahlman, universitetsadjunkt och programansvarig.

– Det visade sig att arbetsgivare som kommuner, fastighetsbolag och kyrkogårdsförvaltningar framför allt i Mellansverige hade svårt att hitta medarbetare med den här typen av utbildning, säger Bodil Dahlman.

– SLU har en landskapsingenjörsutbildning i Alnarp, men de som utbildats där blir ofta kvar i södra Sverige efter sin utbildning, säger universitetslektor Lars Johansson, prefekt på Institutionen för Stad och land som håller i programmet.

Landskapsingenjörer planerar, bygger och förvaltar utemiljöer. De ansvarar för utveckling och skötsel av grönområden, promenadstråk och andra utomhusmiljöer som parker och kyrkogårdar.

De antagna studenterna är väl spridda både köns- och åldersmässigt; där finns såväl 70-talister som 00-talister och allt däremellan. Och de kommer att möta en arbetsmarknad som tar emot dem med öppna armar.

– Branschen räknar med att det behöver anställas närmare 800

Mer information: