SLU är en del av Malmö för det 21:a århundradet

Publicerad: 18 juni 2019

SLU är en av tre akademiska partners i M21-initiativet - Malmö för det 21:a århundradet - ett joint venture som utnyttjar Malmös styrka för att utveckla urbana innovationer för att möta det framtida samhället och dess utmaningar.

Vid en konferens i maj vid namn Urban Innovation presenterades Alnarp Campus som
testbäddsområde av Bengt Persson från SLU med rubriken The dense blue-green city -
en fysisk plats i en akademisk miljö med potential för stadsforskning och innovation.

Fakta:

M21 är ett joint venture med syfte att utveckla en tankesmedja samt en testbädd för urbana innovationer med Agenda 2030 som utgångspunkt. Lösningarna presenteras år 2021 i en bred och offentlig internationell hållbarhetsutställning.

Offentliga och privata partners är Malmö stad, IBM Svenska AB, BoKlok Housing AB, E.ON Energilösningar AB, IKEA, Ubisoft Entertainment Sweden AB, Rosengård Fastighets AB, Skanska Sweden AB, Fastighets AB Trianon, VA SYD och White arkitekter AB.

Akademiska partners är SLU, Malmö universitet och Lunds universitet.

Mads Farsö, Universitetslektor, biträdande vid Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning

E-post: mads.farso@slu.se