Miljöpåverkan från Oskarshamns kärnkraftverk

Publicerad: 15 mars 2019

Hur påverkas miljön runt Oskarshamns kärnkraftverk och vad händer när kylvatten släpps ut? SLU Aqua, institutionen för akvatiska resurser, gör årligen biologiska undersökningar i vattnen utanför Oskarshamns kärnkraftverk. I undersökningarna ingår förändringar av hur vattentemperatur och flöde påverkar tillväxt, storlek, produktivitet och artsammansättning hos fiskar, bottendjur samt växt- och algsamhällen.

Under åren 2011 till 2013 övergick två av reaktorerna till kylning med djupvatten för att under åren 2015 respektive 2017 helt tas ur drift. Vad händer när temperaturerna återgår till mer normala nivåer? Återgår ekosystemet till att mer likna det i ett område opåverkat av varmvatten?

Läs mer om detta i ”Biologisk recipientkontroll vid Oskarshamns kärnkraftverk. Årsrapport för 2018”

Författare är Andreas Bryhn, Henrik Flink, Fredrik Franzén och Anna Lingman.

Fredrik Franzén, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU