Massdöden bland saigaantiloper – hör forskarna själva berätta

Publicerad: 20 februari 2019
Saigaantilop. Foto.

År 2015 dog 200 000 saigaantiloper inom loppet av några veckor. Ett extremt slag mot en art som är en av världens mest utrotningshotade. Varför dog de? Det vet ingen säkert ännu, men några av de forskare som kommit längst med att lösa gåtan arbetar i veckan vidare mot lösningen på Institutionen för vilt, fisk och miljö

Albert Salemgareyev, förvaltare för organisationen för bevarande av biologisk mångfald i Kazakstan, upplevde själv massdöden på nära håll. Nu är han och doktorand Munib Khanyari (University of Bristol) i Umeå för att fortsätta jobbet med att lösa gåtan om massdöden bland saigaantiloper tillsammans med Navinder Singh, universitetslektor vid SLU, Institutionen för vilt, fisk och miljö.

Saigaantilopen finns i Ryssland och Mongoliet men främst i Kazakstan där de lever på stäppen. Saigaantilopen har funnits på jorden i miljontals år, men efter Sovjetunionens fall 1991 sjönk antalet med över 95 procent under en tioårsperiod på grund av tjuvjakt, då saigaantilopens horn är lika eftertraktade på den illegala marknaden som noshörningens, i Kina.

200 000 saigaantiloper dog inom en vecka

För att rädda arten sattes bevarandeåtgärder in. Arten började repa sig men i maj 2015 skedde något hittills oförklarligt. Under en veckas tid dog 200 000 saigaantiloper, 85 procent av hela den dåvarande populationen i Kazakstan.

Albert Salemgareyev som arbetar med att övervaka djuren var ute på stäppen då han såg några döda saigaantiloper.

– Först trodde vi att det berodde på naturliga orsaker. Vi tänkte att det var unga saigaantiloper som fött barn första levnadsåret som dött... kanske hade inte deras kroppar orkat med påfrestningen. Andra dagen vi var ute såg vi att runt 20 procent av djuren hade dött. Dagen efter 50 procent, sedan 70 procent och tillslut var nästan alla döda, berättar han.

De döda saigaantiloperna låg med 30 till 40 meters mellanrum, de var överallt. De som dött var honor och kalvar. Massdöden skedde nämligen under kalvningsperioden som inträffar en gång per år, under cirka en vecka i maj.

Vad forskarna hittills har funnit är att massdöden orsakades av en bakterie som finns hos alla saigaantiloper, men som av någon anledning blev dödlig. Plötsliga förändringar i temperatur och fuktighet som skedde några dagar innan kalvningsperioden i maj 2015 tycks ha utlöst massdöden.

Men riktigt säkra är forskarna fortfarande inte.

Hör dem själva berätta om sina upptäckter onsdag 20 februari kl. 13