Ny avhandling om mjölkens mikrobiota

Publicerad: 06 december 2019
Närbild på mjölkmaskin och juver. Foto.

Det huvudsakliga syftet med detta doktorandprojekt var att undersöka huruvida det finns en mikrobiota i mjölk från friska kor och beskriva de faktorer som påverkar den.

Idén om en bakterieflora, en mikrobiota, i mjölk som har till uppgift att inokulera avkommans tarmar för en bättre start i livet är ur ett evolutionärt perspektiv briljant. Tarmmikrobiotan är essentiell för hälsa och välmående hos däggdjur. Den underlättar upptaget av näringsämnen och förser värden med bland annat vitaminer. Mjölk produceras exklusivt för att förse avkomman med näring under dess första tid i livet. En mikrobiota i mjölk skulle således bidra till att förse avkommans tarmar med goda och nödvändiga bakterier tidigt i livet.

Primärt användes sekvensering av 16S rRNA genen för att studera mikrobiotan då denna metod gör det möjligt att identifiera alla bakterier som finns i ett prov. Bakterieodling enligt rutiner för mastit diagnostik användes som referens och inflammationsstatusen följdes genom att mäta mjölkens celltal.

Tre djurförsök utfördes i syfte att beskriva variationen i mjölkmikrobiotan till följd av provtagningsteknik av mjölk, mjölkfraktion, variation över tid och förändring under en bakterietoxinframkallad experimentell mastit. Mikrobiotan i mjölkprover som tagits direkt från spenen jämfördes med mikrobiotan som fanns på spenspetsen, i spenkanalen och i ett samlingsprov av mjölk från samma spene.

Resultaten visade att ett samlingsprov av mjölk från en juverdel inte utgör ett representativt prov för att studera mikrobiotan i juvret. Mikrobiotan i samlingsprovet skilde sig signifikant från mikrobiotan i prov tagna direkt från juverdelen, vilket sannolikt beror på att bakterier som fanns i mjölkningsmaskinen tillfördes. Vidare var mikrobiotan på spenspetsen och i spenkanalen signifikant skild från mikrobiotan i mjölk. Resultaten från experimenten som syftade till att beskriva variation över tid och förändringar vid experimentellt framkallad mastit var så påverkade av kontamination att några slutsatser inte gick att dra.

Kontaminerande bakterier från provhanteringen bidrog väsentligt till datan i två av de inkluderade studierna. Ett samband mellan bakteriell biomassa och påverkan av kontaminering kunde påvisas, och att kontaminationsproblemet ökat med låg koncentration av bakterier i ett prov.

Den övergripande slutsatsen är att kontaminering har i denna studie haft en så väsentlig effekt på mikrobiota data, att mikrobiota i mjölk från friska juverdelar inte kunde utvärderas.

Läs avhandlingen (pdf)

Närbild på Josef Dahlberg vid hans disputation. Foto.

Josef försvarar sin avhandling med titeln Bovine milk microbiota – methods matter, den 6 december kl 13:15 i Audhumbla VHC, Uppsala. Opponent är Professor Rodrigo Carvalho Bicalho från Cornell University, New York.

Foto: Johan Karlsson

Josef Dahlberg, Doktorand, Klinikveterinär
Institutionen för husdjurens utfodring och vård (HUV), Näringslära och skötsel idisslare
josef.dahlberg@slu.se, 018-671686