Forskare och myndigheter diskuterade nya miljöövervakningsmetoder på SLU

Publicerad: 12 november 2019

Den 7:e november hölls en workshop om att identifiera arter och artsamhällen med molekylära metoder på SLU för forskare och myndigheter. Målet är att lära av varandra och börja använda de molekylära metoderna inom miljöövervakning.

Workshopen som hette "(Meta)barcoding for research and environmental monitoring" hölls på Biocentrum i Uppsala och arrangerades av SLU:s metabarcodinglaboratorium UMBLA och EDNA, ett barcodingnätverk i Sverige). Forskare, forskningsinstitut och representanter från olika myndigheter samlades under en heldag med föreläsningar och diskussioner. Totalt var 75 personer anmälda.

– Målet med den här workshopen var att de olika grupperna ska nätverka och lära från varandra. Jag har fått flera positiva kommentarer under dagen om workshopen och det finns önskemål från många håll att vi ska ordna en till workshop redan nästa år, säger Maria Kahlert från institutionen för vatten och miljö, en av huvudarrangörerna för workshopen.

Det har var den tredje workshopen på samma tema, de två första hölls 2016 och 2017. Årets program innehöll bland annat föreläsningar av forskare från SLU, Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Uppsala universitet, KTH och Umeå universitet samt från SciLifeLab och Naturhistoriska riksmuseet.

– Vid varje workshop så kommer vi ett steg närmare att implementera metabarcoding inom miljöövervakningen. Det finns redan goda exempel och flera projekt har gjort stora framsteg de senaste åren. Vi lever i en spännande tid och det kommer att ske stora förändringar inom överskådlig tid vad det gäller tekniker och analys av metabarcoding, säger Åke Olson från institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi, den andra huvudarrangören för workshopen.