Tema Hyggesfritt: Här är monokulturer bannlysta

Publicerad: 21 oktober 2019

Efter en lång tradition av monokulturer av tall, gran, bok och ek ställer statsskogsbruket i tyska delstaten Niedersachsen om till blandskogar.

Omställningen har pågått i 25 år och anledningen var ett antal stormkatastrofer och insektsangrepp under 1900-talet där blandskogen med sina olika trädslag ofta klarade sig betydligt bättre än monokulturerna. Bakom skogsprogrammet finns också en stark grön politisk vilja.

– Ett skogsbruk som bevarar mark och vatten är stabilare mot klimatförändringar och effektivare på lång sikt, anser jägmästaren Lutz Kulenkampff, som är distriktschef i Sellhorn utanför Lüneburg. Plantager med trakthyggen är alltför kortsiktigt.

När vi åker genom landskapet ser vi ett omfattande skärmskogsbruk: Gamla utglesade monokulturer, där ett nytt skogsskikt kommer växande underifrån. Ofta bok som planterats under tall.

Inga kalhyggen

Skogen glesas etappvis ut till en skärm. Skärmen blir en del av beståndet, för målet är fullskiktade skogar med stora och små träd av olika arter i en för marken lämplig mix. Träden slutavverkas inte förrän de uppnått måldiametern, som är anpassad till att få ut höga timmerpriser. Diametrarna varierar: bok och ek ligger på 60–70 centimeter beroende på kvalitet, tall och gran på 45.

Viltproblem och nätverkande

Viltbetet är Lutz Kulenkampffs största problem. Föryngringen är fläckvis mycket hårt åtgången och dialogen med jägarna är svår, trots att Lutz Kulenkampff lägger mycket tid på diskussioner med beslutsfattare och intressegrupper.

– Vi måste ständigt prata med varandra. Nästa månad bjuder vi in naturvårdsorganisationerna på jakt – här är det många naturvänner som jagar. Efteråt, framför brasan med ett glas gott vin i handen, kommer vi längre.

– Numera förstår även vi och politikerna varandra. Det var inte länge sedan politikerna såg oss skogsfolk som en sluten elit, bara intresserade av att tala med och bekräfta varandra. Vi har ändrat på det, nu är det betydligt bättre.

Effektivt skogsbruk och god avkastning

Lutz Kulenkampff är tydlig med att han försöker bedriva ett så effektivt skogsbruk som möjligt. Han använder skogsmaskiner och odlar till exempel den snabbväxande exoten douglasgran. Det växer bra runt Sellhorn, i medeltal 8,7 m3 sk per hektar och år. Avkastningen på Lutz Kulenkampffs distrikt är 185 euro per hektar och år. Det är dubbelt upp jämfört med en svensk skogsfastighet och han jämför gärna med avkastningen i Lübeck.

– Lübecks filosofi avkastar bara drygt 100 euro, säger han och ler lite. Vore jag politiker skulle jag kräva betydligt mer av det skogsbruket. De hugger för lite av tillväxten, tycker jag. De förlänger omloppstiderna och ökar måldiametern mer än befogat. Lutz är nöjd: ”Här kommer föryngringen i luckorna efter de stora träden.”

Text: Sverker Johansson/Bitzer

Fakta: Wald in guten Händen

Niedersächsische Landesforsten bedriver naturanpassad skogsförvaltning på cirka 330 000 hektar skogsmark – ”här produceras drygt 6 000 kubikmeter per dag, eller 250 kubikmeter i timmen.” Nettot är cirka 60 miljoner euro och ungefär 255 000 personer besöker skogarna varje år.

Fakta:

Den här texten är hämtad från Future Forests tidning Skog & framtid som publicerades i juni 2018.