Unga SLU-forskare får skräddarsytt program

Publicerad: 21 september 2018

Ett 30-tal unga forskare, varav sju från SLU, har bjudits in till firandet av Marcus Wallenbergpriset 2018. Tre av dem ingår i samma forskargrupper som årets pristagare Torgny Näsholm vid SLU i Umeå.

Professor Torgny Näsholm, SLU, tilldelas Marcus Wallenbergpriset 2018 på 2 miljoner kronor för att ha visat hur skogsträd kan utnyttja organiska kväveföreningar i marken. Kung Carl XVI Gustaf delar ut priset i samband med en högtidlighet i Stockholm måndag 24 september.

Ett 30-tal unga forskare, varav åtta från Umeå (sju från SLU, en från Umeå universitet), har sökt och antagits till ett fyradagars program med seminarier och workshops i samband med prisutdelningen. Tre av dem arbetar nära årets pristagare – Regina Gratz , Zsofia Reka Stangl och Hyungwoo Lim. Anne Bünder, Zhiqiang Chen, Yohann Daguerre, Melissa Rose Pingree kommer också från SLU i Umeå. Sacha Escamez representerar både Umeå Plant Science Center och Umeå universitet. Från KTH i Stockholm deltar Selda Aminzadeh, Pär Lindén och Céline Montanari.

Maria Fredriksson representerar Lund universitet, Sofia Regnell Andersson, RISE Innventia AB i Stockholm, Mehmet Girayhan Say, Linköpings universitet, Björn Sjöstrand, Karlstads universitet och Jiayuan Wei, Luleå tekniska universitet.

Ett tiotal unga forskare har antagits från olika lärosäten i Finland. Ytterligare ett par deltagare kommer från Tyskland, USA och Österrike.

Fakta:

Postdoktorer och doktorander som är högst 35 år gamla inbjuds varje år att söka till Young Researcher's Challenge, som arrangeras för att hedra årets Marcus Wallenbergpristagare.

Programmet genomförs med stöd av Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond, som stödjer utbildning inom svensk skogsforskning och skogsindustri.