Indragning av kapital möjliggör fortsatta satsningar på lärar-anställningar

Publicerad: 21 september 2018

SLU har ett stort kapital som kommer från oanvända statsanslag, alltså i grunden skattemedel. De årliga statsanslagen ska normalt förbrukas årligen. Förutom att kapitalet under flera år inte använts så som det var tänkt är det en försvårande omständighet när anslagsfördelningen diskuteras på SLU-nivå. För att minska på SLU:s kapital beslutade styrelsen att från och med 2017 införa en kapitalavgift på tio procent av det kapital som överstiger 10 procent av omsättningen.

Fakulteten (det vill säga fakulteten centralt och alla institutioner) har budgeterat med underskott under flera år men inte lyckats uppnå detta, trots påtryckningar från styrelsen. Stora kapital på en myndighet som SLU utgör argument för minskade anslag. Samma sak gäller för NJ-fakulteten internt på SLU.

För NJ:s del handlar det om 175 miljoner kronor i balanserat kapital inom redovisningsområdet forskning och forskarutbildning och som till övervägande del består av oförbrukade statsanslag.

NJ:s fakultetsnämnd beslutade på mötet den 12 september att vid utgången av 2018 dra in hälften av det balanserade kapital som överskrider det av styrelsen fastställda taket på tio procent av omsättningen inom redovisningsområdet forskning och forskarutbildning, och resterande del av kapitalet som överstiger 10 procent av omsättningen vid utgången av 2019.

Vid beräkningarna av storleken på det balanserade kapitalet görs flera undantag. Till exempel undantas kapital som institutionen har reserverat för att finansiera postdocs och doktorander i fakultetens strategiska satsning, liksom kapital som ska finansiera kommande års avskrivningar av investeringar.

Hur ska det indragna kapitalet användas?

Under året har fakultetsledningen fört en dialog med samtliga institutioner angående behovet av att anställa lärare. Framför allt redovisar institutionerna ett stort behov av att rekrytera lektorer och biträdande lektorer. Fakulteten medfinansierar 75 procent av lönen för biträdande lektorer och 35 procent av lönen för de lektorer som anställs.

Eftersom fakulteten centralt gör stora underskott på grund av de beslutade satsningarna på medfinansiering av anställningar samtidigt som anslaget från styrelsen skurits ner finns endast ett mycket begränsat utrymme att påbörja fler lärarrekryteringar de närmsta åren.

Den indragning av kapital som NJ:s fakultetsnämnd nu fattat beslut om kommer enligt planen att möjliggöra en fortsättning av rekryteringen av lärare för att täcka de behov som institutionerna redovisat för fakultetsledningen.

Sanita Fröman
Fakultetsekonom
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
Sanita.Froman@slu.se, 018-67 10 33