Miljöeffekter av intag och utsläpp av kylvatten vid Forsmarks kärnkraftverk

Publicerad: 21 juni 2018

Intag och utsläpp av kylvatten vid Forsmarks kärnkraftverk påverkar organismerna i den närliggande kustmiljön. Institutionen för akvatiska resurser har i denna nya rapport analyserat hur.

Vid kylvattenintagen till kraftverket omkommer stora mängder fisk, främst småväxta fiskarter som stor- och småspigg samt årsyngel av strömming. I utsläppsområdet för uppvärmt kylvatten, Biotestsjön, påverkas organismerna av förhöjda vattentemperaturer. Biotestsjöns varma vatten attraherar många fiskarter, som under delar av året söker sig till området. Under högsommaren blir vattentemperaturerna i regel alltför extrema i Biotestsjön och stora delar av fiskbeståndet flyr området och sprider sig till omgivande skärgård.

Miljöeffekterna av intag och utsläpp av kylvatten vid Forsmarks kärnkraftverk har undersöks sedan 1977 i ett biologiskt recipientkontrollprogram. Resultaten av undersökningarna har rapporteras årligen. Vart femte år har mer djupgående analyser gjorts och resultaten presenteras i fördjupade femårsrapporter.

Den senaste femårsrapporten har nu färdigställts och sammanfattar resultat samt långsiktiga och pågående trender i samhällena av fisk, mjuk- och hårdbottenfauna samt sjöfågel fram till 2017. Ett av syftena med denna rapportering är att sammanfatta kunskapsläget i kontrollverksamheten samt att utvärdera det biologiska recipientkontrollprogrammet för Forsmarks kärnkraftverk. Rapporten kommer att utgöra ett viktigt underlag inför fastställande av ett långsiktigt biologiskt recipientkontrollprogram för Forsmark Kraftgrupp AB från 2019 och framåt.

Läs mer om detta och andra intressanta resultat från den biologiska recipientkontrollen i ”Biologisk recipientkontroll vid Forsmarks kärnkraftverk, Sammanfattande resultat av undersökningar fram till år 2017”.

Författare är Anders Adill, Andreas Bryhn och Erik Karlsson.

Anders Adill, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU