Forskning är beroendeframkallande! - dekanbrev från Henrik Rönnberg

Publicerad: 28 februari 2018

Samhällets utveckling är beroende av forskning, så man kan gott säga att forskning är beroendeframkallande!

Henrik Rönnberg är professor och prodekan vid fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Varför arbetar jag vid SLU? Jag har alltsedan jag legitimerades som veterinär 1994 härifrån haft erbjudanden från olika dela av näringslivet och ibland tillbringat deltid i näringens tjänst – men alltid trillat tillbaka till moderskeppet. Varför?

Det är sunt att vara ute i näringslivet och känna av önskemålen från näringen på vad som skall beforskas mer eller vad vi skall vara bättre att kommunicera ifrån universitetet. Bättre också för att man många gånger har högre lön ”där ute”. Men nu är jag en forskare som är beroende – av att forska.

Det förekommer absolut bra forskning ute i näringslivet. Den är i första hand tillämpad och prioriterad utifrån företagets absoluta behov och strategi. Det som beforskas har oftast en mycket bred bas i kunskap från tidigare grundforskning och pilotstudier som i första hand kommer ifrån universiteten! Jag vill bedriva merparten av min forskning i universitetsmiljö. Jag har en mycket större möjlighet att ta in den kompetens jag anser vara mest värdefull och inte inlåst på samma sätt av företagsprioriteringar. Dessutom har vi en mycket större bredd vid universiteten än vad ett enskilt företag (hur stort det än må vara) någonsin kan erbjuda!

Det kommer mer frekventa propåer från det omgivande samhället att vi skall använda de resurser/medel vi sitter på! Vi skall också kunna redovisa hur de har använts och att de varit i linje med önskemål från bidragsgivaren (staten, forskningsfonder osv).

Jag vill att SLU och VH-fakulteten skall tåla en utomstående granskning. Vi skall vara så bra så att vi inte räds granskningar och dessa kommer bekräfta att vi i stort är på rätt väg och håller hög kvalité. Men vi måste också vara så stora att vi tål kritik och anpassar/stärker delar som världen där utanför inte anser håller tillräcklig klass! Först då är man ett helt universitet. Vi skall vara tacksamma för alla oberoende granskningar!

Det kan vara svårt att uppskatta när man är mitt i KON2 och EAEVE att verkligen ”uppskatta” det arbete som krävs för att få in all efterfrågad information. Men jag lovar – efteråt kommer vi vara starkare. Vi får bekräftelse på att vi i stort är väldigt bra! Dessutom får vi hjälp att identifiera svagheterna och då ökar förståelsen inifrån oss själva att dessa områden verkligen MÅSTE stärkas för att vi skall vara en helhet och blir det där 1000-bitar pusslet med alla bitar i lådan! Vi skall vara universitetet med 1000-bitar i lådan och gärna ett par extrabitar som vi kan låna ut till andra som inte har alla i sin låda! Det är först då vi blir världsklass och intressanta för omvärlden! Vi är redan det inom många områden, men vi måste vara en helhet!

Vi skall ha ett veterinärprogram som är ackrediterat enligt EAEVE – punkt slut! Vi är top notch inom det mesta, men vi måste hålla erforderlig standard inom allt – och där kommer den tacksamma externa granskningen väl till pass!

Jag lovar att göra allt för att vara en oberoende forskare, men både du och jag kommer alltid vara beroende av forskning!

Henrik Rönnberg