SLU värd för internationell hästkonferens 2022

Publicerad: 06 december 2018

Nästa gång det stora internationella hästförskarmötet International Conference of Equine Exercise Physiology (ICEEP) anordnas är det SLU som står som värd. Det beslutades vid det senaste mötet i Australien tidigare i höst.

Näst de brittiska och amerikanska veterinärmötena är ICEEP ett av de ledande hästförskarmötena i världen och i princip det enda som enbart handlar om sporthästar. Konferensen har anordnats vart fjärde år sedan 1982, vilket betyder att det är år 2022 när SLU står som värd.

Som namnet antyder är huvudämnet träningsfysiologi och fokus ligger på arbets- och träningsfysiologiska effekter i olika vävnader, biomekanik, nutrition, cirkulation, temperaturreglering, vätskebalans, biokemi, farmakologi, genetik, fysioterapi, sjukdom, stress och välfärd.

Den som leder den svenska organisationskommittén är Anna Jansson, professor i husdjurens fysiologi på Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi , SLU.

Anna Jansson
Professor, Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB)
Avdelningen för anatomi och fysiologi