SLU medverkar i nytt program om matsvinn i SVT

Publicerad: 06 november 2018

Hur ska vi få stopp på matsvinnet? Det är en fråga som SVT försöker besvara i det nya programmet Maträddarna som hade premiär i början av november. Medverkar gör bland annat SLU-forskaren Ingrid Strid.

Hur stort är matsvinnet egentligen, är det något att bry sig om?

I det första avsnittet ger sig programledarna Anne Lundberg och Paul Svensson ut på en resa för att få svaret på en av vår tids hetaste frågor - hur ska vi få stopp på matsvinnet? Genom oväntade recept försöker de överraska våra smaklökar och lära oss känna glädjen i mat som annars skulle kastas.

En tredjedel av all producerad mat slängs

– Matsvinn uppstår i hushållen när vi inte tar hand om rester och när vi köper på oss för mycket och en del måste slängas. Det uppstår även i butikerna och i livsmedelsindustrin. Om man tittar globalt sett handlar det om en tredjedel av all producerad mat som slängs, säger Ingrid Strid, forskare på institutionen för energi och teknik.

”Fixar vi maten fixar vi planeten”

Att radikalt minska på matsvinn och förluster i livsmedelskedjan är en av de tre viktigaste åtgärderna vi kan göra inom livsmedelssystemet för att klara mänskligheten inom ramen för planetens gränser. Som SLU-alumnen Johan Rockström säger i sin nya kokbok Eat Good: recept som förändrar världen: ”Fixar vi maten fixar vi planeten”.

För att uppmärksamma matsvinnet har framtidsplattformen SLU Future Food en ny webb om matsvinn, www.slu.se/matsvinn, där SLU:s forskning i ämnet är samlad.