AEM:s första industridoktorand

Publicerad: 16 januari 2018

Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi har fått sin första industridoktorand. Det är Jannica Krafft, husdjursagronom och produktionsrådgivare på Växa Sverige i Falkenberg, som strax innan jul blev antagen som doktorand. Hennes doktorsarbete kommer att handla om rådgivarens roll som en brygga mellan praktik och forskning.

I rollen som rådgivare har Jannica Krafft många års erfarenhet av att möta företagare. Sedan agronomexamen från SLU Uppsala 2005 har hon arbetat som produktionsrådgivare på Hansa Husdjur, som numera är en del av Växa Sverige, och därefter med bland annat förprövningar av djurstallar på Länsstyrelsen i Halland. Sedan 2012 arbetar hon som produktionsrådgivare på Växa Sverige i Falkenberg.

– Jag var hästtjej och trodde länge att jag skulle bli veterinär men när SLU:s kurskatalog kom som så insåg jag att det var lantbrukets djur jag ville arbeta med, berättar Jannica Krafft.

Delad arbetstid

Den nya rollen som industridoktorand har förändrat hennes arbetsliv. Numera lägger hon 80 procent av arbetstiden på doktorandtjänsten och 20 procent hos Växa Sverige. Kravet på en industridoktorandtjänst är att den omfattar minst 50 procent vid ett universitet eller högskola för att arbetet ska ta fart. Jannica Kraffts doktorandtjänsten är ett samarbete mellan SLU, RådNU och Växa Sverige och finansieras av de tre parterna. Arbetsnamnet är ”Learning and communication in Swedish agriculture: Advisors’ role in bridging between practice and research”.

– Jag har bara precis börjat skrapa på ytan och det finns många intressanta frågeställningar. Bland annat om hur kunskap förflyttas och hur man får ut kunskapen i rådgivarled. Men först ska jag läsa in mig på ämnet och bearbeta resultatet av en enkät som gjorts tidigare, säger Jannica Krafft.

Drivs av nyfikenhet

Drivs av nyfikenhetHon kommer att ha Institutionen AEM:s prefekt, Christina Lunner Kolstrup, som huvudhandledare, övriga handledare är Martin Melin, AEM, Magnus Ljung, RådNu samt Sara Lundberg, Växa Sverige

– Det är både spännande och lite läskigt men jag har nyfikenhet som drivkraft och har alltid velat doktorera. När jag fick tjänsten var det en gammal dröm som besannats. Förhoppningen är att jag ska kunna arbeta så nära verkligheten som möjligt. Att snabbt komma ut och testa hypoteser bland lantbrukare och rådgivare, säger Jannica Krafft.

Av: Marianne Persson