Utställning om höjda vattennivåer

Publicerad: 19 september 2017

I höst visas en utställning i Ulls hus, SLU i Uppsala, om stigande havsnivåer – Vattnet kommer!

Utställningen, som visas t o m 11 oktober, visar på landskapsförändringar, förhållningssätt och strategier i förhållande till ett hav som stiger. I utställningen får naturvetenskapliga forskningsresultat möta metoder baserade i konst och design. Detta ska ge besökarna en bättre möjlighet att förstå, och acceptera, förändringarna, och därmed förutsättningar att agera på bästa sätt.

Med exempel från Skåne, Europa och övriga världen speglas hur människor, beslutsfattare, arkitekter och planerare i utsatta områden förhåller sig till hotet om stigande havsnivåer i planering och design av ett föränderligt landskap och hur alternativa metoder kan leda till olika svar på vilka åtgärder som är lämpliga. Som besökare kan man pröva sina egna idéer på det blåa bordet med deltasand.

Det går att boka visning av utställningen på tisdagar och torsdagar. Skolor och studenter kommer att prioriteras.

Vid invigningen gav Carola Wingren, professor vid institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU, och kurator för utställningen, en kort presentation.

Film från invigningen den 8 september:

Carola Wingren, professor
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, SLU
carola.wingren@slu.se, 040-41 51 61, 0707-10 41 11