Fortsatt stark SLU-ekonomi

Publicerad: 26 september 2017

SLU:s resultat efter andra kvartalet 2017 är 20 miljoner kr, med ett utgående kapital på 645 miljoner kr, vilket motsvarar 20 procent av omsättningen. Den huvudsakliga förklaringen till den starka ekonomin är att personalvolymen inte ökat nämnvärt och att ekonomiska överskott därför har uppstått.

Prognosen för helåret 2017 är 66 miljoner kr, vilket kan jämföras med prognosen som lämnades efter kvartal ett på 81 miljoner kr. Skillnaden mellan prognoserna beror huvudsakligen på att bidragsintäkterna minskar något.

Större händelser som kommer att påverka ekonomin framöver:

• SLU tilldelas ett statsanslag på drygt 1,9 miljarder kr i regeringens budgetproposition för 2018. Det är en ökning med 92 miljoner (5 procent) jämfört med föregående år. Ökningen består av:

- pris-och löneomräkning på 26 miljoner,

- utbyggnad av grundutbildningen 6,5 miljoner,

- särskilt uppdrag avseende växtförädling 20 miljoner,

- prestationsbaserad forskningstilldelning 17 miljoner, samt

- ökad tilldelning till fartygsprojektet enligt plan 22 miljoner.

• SLU kan väntas få en tillväxt de närmaste åren då budgetpropositionen ger förstärkningar både direkt i statsanslaget och indirekt via förstärkningar som de statliga forskningsråden fått.
  • SLU:s personalvolym har ännu inte börjat öka i den omfattning som fakulteterna planerat i budgeten. Därför minskar personalkostnaderna i prognosen med 20 miljoner jämfört med prognosen som lämnades vid kvartal ett.
  • Fakulteterna redovisar efter andra kvartalet ett sammantaget resultat på 20 miljoner, stödverksamheterna redovisar tillsammans ett överskott på 13 miljoner och SLU gemensamt ett underskott på minus 12 miljoner. Inom stödverksamheterna är Fastighetsförvaltningens överskott sex miljoner och universitetsdjursjukhuset (UDS) redovisar ett underskott på minus en miljon.
  • Kapitalet finns främst vid SLU:s fakulteter och institutioner. SLU redovisar ett utgående kapital på 645 miljoner och sammanlagt 570 miljoner (88 procent) av detta ligger på fakulteter och institutioner.
  • SLU:s meriteringsanställningar har börjat öka efter fyra år av minskningar. Det är främst kategorin postdoktorer som ökar. Biträdande universitetslektorer ökar också, men på en låg nivå. Anställda doktorander och professorer fortsätter minska.
  • SLU:s friköp av stallarna i VHC för att delfinansiera UDS m m är inte klart och besked väntas från regeringen om affären kan genomföras.