Livsmedelsstrategin i fokus på Stenhammar

Publicerad: 16 juni 2017

I tisdags hölls den traditionsenliga Stenhammardagen utanför Flen i Sörmland. Temat för dagen var den livsmedelsstrategi som riksdagen ska besluta om i nästa vecka.

Under Stenhammardagen, som arrangeras av SLU och Stenhammars godsförvaltning, samlades ett 100-tal inbjudna gäster för att ta del av ett seminarium om Sveriges livsmedelsstrategi under förmiddagen och fältvisningar om ny teknik på eftermiddagen.

Gästerna hälsades välkomna av Kung Carl XVI Gustaf, Per Rudengren från Stenhammars gods och SLU:s rektor Peter Högberg. Kungen lyfte fram den centrala betydelse som teknikutveckling och forskning har för livsmedelsbranschen, och var övertygad om att den kunskap som i dag växer fram, t.ex. vid SLU, kommer att vara en tillgång för framtiden. Inte bara för lantbrukssektorn, utan för hela vårt land. Peter Högberg använde Churchills ord "aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket" för att beskriva livsmedelskedjan i dagens Sverige. Han tog också upp svårigheten att locka människor till de gröna näringarna och hoppades att teknikutvecklingen kan göra detta arbete lättare.

Bred, långsiktig överenskommelse
Temat för årets Stenhammardag var den av regeringen framlagda propositionen En livsmedelsstrategi för Sverige, och den därpå presenterade handlingsplanen.

Strategin och handlingsplanen presenterades av statssekreterare Elisabeth Backteman, som betonade att strategin är en bred politisk överenskommelse som ska styra politiken fram till 2030. Hon poängterade också att målet att den totala svenska livsmedelsproduktionen ska öka är unikt – ingen annan sektor har ett sådant mål.

Bland förmiddagens talare fanns även Lantbrukarnas Riksförbunds vice förbundsordförande Åsa Odell, som menade att nyckeln är åtgärder som leder till ökad konkurrenskraft. Hon sa också att produktionen behöver öka med 50 procent, baserat på förlorade marknadsandelar och en växande svensk befolkning. ICA Gruppens vd Per Strömberg lyfte konsument- och marknadsaspekter.

En lovande början, men vi hoppas på mer!
SLU:s vicerektor Erik Fahlbeck höll ett anförande med tonvikt på kunskap och innovation. Han påpekade att kunskapsinnehållet är stort i det som Sverige exporterar, och kan ta betalt för, och att detta har bäring på livsmedelsproduktionen. Som kommentar till regeringens tredje åtgärdspaket med satsningar inom området forskning och innovation (inkl. forskarskolor vid SLU), sa han att det för SLU:s del är viktigt att hitta gemensamma projekt som är angelägna både för SLU som universitet och för motparterna i näringslivet. Han var dock inte helt belåten med nivån på satsningarna: "Strategin är en lovande början, men vi hoppas på mer!"

I den paneldiskussion som följde medverkade även Anders Canemyr från Livsmedelsföretagen och Göran Bergkvist, vicedekan för jordbruksvetenskap vid SLU:s NJ-fakultet. Bergkvist inledde med att redovisa sitt motto: odlingsmarken ska vara grön. Han sa att målen i strategin är viktiga för forskningen och för SLU:s samverkan med näringen, och han var säker på att produktionsfrågor kommer att få större tyngd framöver. Han gav också exempel på områden där han tror att forskning kan bidra till målen. Han betonade också hur viktigt det är med pengar i systemet: "Vi behöver mer än en diskussionsklubb".

Eftermiddagspass med precisionsodling
Inför eftermiddagens fältvisningar –­ med temat "dagens och framtidens teknik i lantbrukets, skogsbrukets och miljövårdens tjänst" – berättade Urban Emanuelsson från SLU/CBM entusiastiskt om vilken stor nytta man kan ha av drönare i naturvårdsarbete, t.ex. i inventeringar. Efter lunch kunde deltagarna följa hans drönare under ett provflygning runt Stenhammars ägor, och fick se att den även gick att manövrera i mycket hård vind.

En av de övriga stationerna under eftermiddagen handlade om den tekniska utvecklingen inom precisionsodlingen. Där fanns Mats Söderström från SLU i Skara, som bland annat berättade om Digitala åkermarkskartan och hur den kan utnyttjas i webbapplikationen Markdata.se.

Läs även i rektorsbloggen (1 juni), där Erik Fahlbeck kommenterar regeringens tredje åtgärdspaket: http://blogg.slu.se/rektor/

Estradsamtal: Annika Åhnberg, Elisabeth Backteman, Per Strömberg, Göran Bergkvist, Åsa Odell, Erik Fahlbeck och Anders Canemyr. Foto: David Stephansson

På spaning efter en drönare som tappat kontakten med sin förare, och därför automatiskt tog sig tillbaka mot startplatsen. Foto: David Stephansson

Mats Söderström berättar om teknikutvecklingen inom precisionsodlingen. Foto: David Stephansson