Kinesisk delegation besökte SBT

Publicerad: 09 juni 2017

Förra veckan fick SLU fint besök av en delegation från myndigheten för vetenskap och teknik i Heilongjiang provinsen i Kina.

SBT tillsammans med Umeå universitet och Länsstyrelsen i Västerbotten anordnade tillsammans agendan för dagen där Göran Ståhl, dekan på fakulteten för Skogsvetenskap började med att presentera SLU. Michael Finell, prefekt, berättade sedan vidare om institutionen SBT samt projektet Pelletsplattformen. Efter en rundtur och lunch i Skogshuset gav SBT tillsammans med Umeå Universitet och Länsstyrelsen i Västerbotten en presentation av projektet Bio4Energy. Dagen avslutades med en guidad rundtur på Röbäcksdalen av docent Shaojun Xiong som också presenterade Sveriges skogsbruk och bioenergisatsningar våra samarbeten med Kina.

”Bioenergy development and sustainable forest management in Sweden”

Kinas stora utmaning i att minska utsläppen består, men intresset för just bioenergi är stort i Heilongjiang. Syftet med besöket var att få titta på den praktiska forskningen som bedrivs inom ämnet där vår institution, SBT, har en ledande position och informera om hur Sveriges hållbara skogsförvaltning ser ut. Förhoppningen är att i framtiden kunna skapa samarbeten parterna emellan.

Delegationen bestod av sju personer som representerade Heilongjiang provinsen;

Mr YANG Tingshuang
Director General, Dept of Science and Technology of Heilongjiang Province

Mr LIU Ji,
Director of Division of Intl. Cooperation, Dept of Science and Technology of Heilongjiang Province

Mr WEI Shifeng
President, Heilongjiang ZHONGKELIANGDA Bio-fuel Co. Ltd

Mr JIANG Zaixing
Professor, Harbin Institute of Technology

Mr LI Zhugang
Director of Institute of Farming and Cultivation, Heilongjiang Academy of Agricultural Sciences

Mr TIAN Likun
Chairman of Board, Harbin CORNER Science and Technology Inc Mr SONG Jindong, Chairman of Board, Heilongjiang Sinorehoo Environmental Technology Service Co. Ltd

Mr YUAN Lijiang
Vice General Manager, Harbin YUNSHUI HIT Environmental Technology Co. Ltd

Besöket från Heilongjiang tidigare i veckan var inte det första i Umeå. Sedan slutet på 1990-talet har Heilongjiang provinsen varit ett vänlän till Västerbotten. Så sent som 2014 besökte representanter från Västerbotten Heilongjiang.

I nordöstra Kina finner man Heilongjiang som är Kinas sjätte största provins till ytan och har ca 38 miljoner invånare. Området är traditionellt sett ett centrum för Kinas industrier. Här framställs kol, guld och grafit men en stor mängd timmer kommer också från Heilongjiang.

Shaojun Xiong, Docent
Institution för skogens biomaterial och teknologi, SLU
shaojun.xiong@slu.se, 090-786 87 78, 070-583 38 88