Dekanbrev − Finns det riktiga kor på SLU?

Publicerad: 30 maj 2017

”Finns det riktiga kor här pappa?” Så frågade en liten pojke, när han förväntansfullt hoppade runt ute på Lövsta en lördag tidigare i maj! Tänk att glada kor på grönbete, kan locka så mycket folk till SLU, närmare 4000 personer. Så många tror jag knappt att det kommer till ”Öppet-hus” på Ultuna.

Porträttfoto av Margareta Emanuelson
Margareta Emanuelson är universitetslektor vid Institutionen för husdjurens utfodring och vård och vice dekan på Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, med ansvar för samverkan inom området lantbrukets djur.

Lövstas personal gör ett fantastiskt jobb med kosläppet, som genomförs i samarbete med Arla Foods och det är oerhört uppskattat. I år hade vi dessutom engagerat en handfull forskare, som visade upp lite mer av allt spännande som vi har på gång på SLU. Det är ett ypperligt tillfälle att både göra reklam för SLU och inte minst att visa upp hur modern, svensk mjölkproduktion bedrivs. En av flera Stockholmare, som var där med sina barnbarn frågade mig – ”Vad är SLU- det har jag aldrig hört talas om”. Min slutsats är att vi även nästa år skall utnyttja detta fantastiska tillfälle till att ännu mer marknadsföra vad SLU står för och bidra till att sprida kunskap om Svenskt lantbruk.

En annan lyckosam samverkansaktivitet, som vi nyss har genomfört var en ekonomidag för VH:s forskare. Vi hade tagit hjälp av Kompetenscentrum företagsledning (KCF) på SLU, som tillsammans med två rådgivare, en från vardera Växa Sverige och Gård och Djurhälsan, utbildade och förde en dialog med forskare och lärare kring lantbruksdjurens ekonomi. Det blev ett uppskattat seminarium, som vi absolut skall följa upp med flera aktiviteter. Kom gärna med synpunkter på en fortsättning!

Vad händer mer under våren på samverkansfronten? Samverkansrådet, den fakultetsövergripande gruppen (där jag representerar VH) driver flera samverkansuppgifter. Vi kommer att utlysa uppdrag till några personer som skall hjälpas åt att ta fram ett förslag till en meritportfölj för Samverkan. Håll ögonen öppna om du är intresserad av att delta. Det kommer också att utlysas lite fröpengar, för initiativrika samverkansaktiviteter. Pengarna blir tillgängliga först efter sommaren.

Sen väntar vi med spänning på uppföljningen av samverkanslektorerna. Annika Åhnberg och Klas Malmqvist skall snart vara klara, men kommer inte att rapportera sina slutsatser förrän efter sommaren.

Sommaren kommer med stormsteg och snart är det dags för Almedalen. VH deltar i två riktigt spännande program, ett om mervärden i livsmedelskedjan och ett om antibiotika och ”One-health”. Tyvärr är det ju inte så många av oss på SLU som kan lyssna på detta men vi lovar att göra bra reklam för vårt SLU.

Vi (SLU) håller på att uppvakta företag som kan vara intresserade av att utvidga samverkan med oss. Det är vår förhoppning att SLU skall kunna dra igång ett industridoktorandprojekt inom området livsmedel. Detta har vi lobbat för på olika nivåer och hoppas nu att det skall finnas med i det tredje och sista s.k. åtgärdspaketet, där departementet delar ut olika uppdrag inom ramen för livsmedelsstrategin. Vi har förstås ingen aning, men HOPPET är det sista som överger en. Ja, och på tal om hopp, så hoppas jag verkligen på att våren snart skall komma med värme och med välbehövligt regn, så att växtligheten kan ta fart och vi kan få goda skördar att samla i ladorna till våra husdjur.