Hur kan vi stärka den tillämpningsnära jordbruksforskningen?

Publicerad: 03 april 2017

Enligt NJ-fakultetens strategi ska den tillämpningsnära jordbruksforskningen stärkas. FältForsk, som är en samverkansorganisation mellan SLU och näringen, kan vara ett viktigt verktyg för detta. Den 30 mars höll FältForsk och institutionen för växtproduktionsekologi en workshop för att diskutera prioriterade forskningsområden och hur samarbeten kan stärkas.

Utredningen "En livsmedelsstrategi för Sverige – vision för 2030" har i dagarna lagts fram och kommer inom kort att följas av en handlingsplan. Den behovsmotiverade forskningen inom livsmedelskedjan förs i utredningen fram som en viktig del av livsmedelsstrategin och det kan förväntas att medel som avsätts för att stärka handlingsplanen kommer att tillfalla den tillämpade jordbruks- och växtproduktionsforskningen.

Samtidigt har fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap (NJ) nyligen antagit en strategi för  2017-2020 som avser att stärka den tillämpningsnära jordbruksforskningen. Inom FältForsk med sina åtta ämneskommittéer bedrivs ett etablerat fältforskningssamarbete mellan SLU och näringen. Organisationen kan därför vara ett viktigt verktyg i strävan att stärka den tillämpningsnära jordbruksforskningen.

För att diskutera prioriterade forskningsområden och hur SLU och näringen tillsammans kan utveckla och stärka forskningssamarbetet inom växtproduktionsområdet höll FältForsk och institutionen för växtproduktionsekologi en workshop den 30 mars.

Ett av diskussionsämnena var samarbeten kring industridoktorander, vilka ämnen och samarbeten vill vi satsa på? Vicerektor Erik Fahlbeck presenterade "regeringens livsmedelsstrategi och SLU". Han sa att en satsning på industridoktorander leder till fler kontakter, samarbeten, forskning och utveckling.

NJ-fakultetens dekan Torleif Härd talade om fakulteten och strategin och de satsningar som görs för att stödja jordbruksforskningen. Det övergripande målet är vetenskap i världsklass där vår forskning är världsledande inom naturresurser, miljö och jordbruk.