Efterfrågad KCF-bok om företagsledning

Publicerad: 29 april 2017

Nu pågår arbetet med en grundläggande bok om företagsledning. Bra kurslitteratur om området har länge saknats, ekonomiska medel från SLU har gett nya möjligheter. Bokens fem författare arbetar alla vid Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, AEM och är engagerade i KCF.

Pengarna kommer från fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap vid SLU, som varje år delar ut 'Best practice'-medel till kompetensutveckling av den personal som undervisar.

– Det är angeläget att den kunskap som tas fram på institutionen förmedlas vidare till de studenter som läser företagsledning, men även till de praktiker som går kurser, säger Jan Larsson på AEM, universitetsadjunkt och en av de drivande krafterna bakom bokprojektet.

Det bedrivs mycket forskning och undervisning vid AEM och antalet kurser och kursmoment med inslag av företagsledning ökar. Kurslitteraturen är ett stort problem och består i dagsläget av material som inte är anpassat efter målgruppen eller har tveksam vetenskapligt tyngd.

– Via forskning och internationella kontakter finns mycket vetenskaplig kunskap om företagsledning som kan struktureras till en bra helhet, säger Jan Larsson.

Boken kommer att omfatta metoder och exempel på verktyg som kan användas inom företagsledning, med tyngdpunkt på mindre företag.