Svenska Djurskyddsföreningen stöttar forskning vid SLU

Publicerad: 07 mars 2017

Hur påverkas vildsvin av att fångas i fälla? Svenska Djurskyddsföreningen donerar 264.000 kronor till arbetet med en vetenskaplig rapport baserad på en studie om ”Beteende och stressfysiologi hos fällfångade vildsvin"

I en nyligen gjord studie har forskare filmat vildsvins beteende i fällor och tagit blodprover för att mäta deras stresspåslag. Syftet är att erhålla en djupare förståelse för hur fällfångade djur mår. I dagsläget godkänns fångstredskap i Sverige främst utifrån utvärdering om vilka eventuella skador djuren fått i dem, men genom den nya studien kan man erhålla en mer komplett bild om fällfångade djurs välfärd.

Resultaten från den första delstudien sammanställs nu i en vetenskaplig rapport. Studien ingår i ett större projekt om ”Fällfångst av vildsvin: djurvälfärd och etiska aspekter” som har som mål att utveckla ett förbättrat vetenskapligt underlag för utvärdering av fångstredskap med djurskydd för vilda djur i fokus.

Projektet koordineras av Åsa Fahlman, docent i viltmedicin vid Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, SLU. Forskningen utförs i samarbete med veterinärer, ekologer och etologer vid SLU-Uppsala, Grimsö viltforskningsstation, Stockholms universitet och Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

− Projektet utvärderar djurens stress och välfärd vid fällfångst med hög tvärvetenskaplig kompetens, säger Lillemor Wodmar, generalsekreterare på Svenska Djurskyddsföreningen, som tycker att projektet är mycket värdefullt.

Svenska Djurskyddsföreningen har beslutat att som delfinansiär stötta huvudprojektet med ytterligare medel under tre år under förutsättning att full finansiering av projektet kan garanteras.

− Vi ser gärna samfinansiering med till exempel jägarorganisationer, stiftelser och myndigheter inom området, eller med privata intressenter, säger Lillemor Wodmar.

Lillemor Wodmar, generalsekreterare i Svenska Djurskyddsföreningen
lillemor@djurskydd.org