SLU-forskare får mångmiljonpris

Publicerad: 31 mars 2017

Göran Gustafssonpriset är ett av de mest eftertraktade och prestigefyllda vetenskapliga prisen bland yngre forskare i Sverige. En av årets fem pristagare delar på nästan 24 miljoner kronor och belönas för framstående forskning är SLU-forskaren Claudia Köhler, professor vid Institutionen för växtbiologi.

Hon får priset i molekylär biologi, som det heter i motiveringen, ”för sina banbrytande studier av genreglering, epigenetik och artbildning i växter med backtrav, Arabidopsis thaliana, som modellsystem”.

Varje pristagare får 4,5 miljoner kronor i forskningsanslag, fördelat på tre år, samt ett personligt pris på 250 000 kronor.

Priset utdelades i dag, fredag 31 mars vid Kungl. Vetenskapsakademiens högtidssammankomst i Konserthuset, Stockholm.

Göran Gustafssonpriserna utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin av Göran Gustafssons stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Prisnomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien, som också överlämnar prisen. Stiftelsen förvaltar ett kapital om cirka en miljard kronor.