Anslagsfördelning och uppdrag för 2018

Publicerad: 08 november 2017

Regeringen tilldelar SLU ett statsanslag på 1 912 milj kr för år 2018 (2017: 1 820 milj kr), där pris- och löneomräkningen är 1,45 procent.

Det är en ökning med 92 milj kr (5 procent) jämfört med föregående år. Av ökningen på 92 milj kr är 42 milj kr öronmärkta satsningar från regeringen och 50 milj kr är medel som SLU fritt kan disponera.

• De fria medlen består av en utbyggnad av grundutbildningen 6,5 milj kr, prestationsbaserad forskningstilldelning 17 milj kr, samt pris- och löneomräkningen på 26 milj kr.

• De öronmärkta satsningarna består av den tidigare beslutade ökningen av anslaget till forskningsfartyget på 22 milj kr samt det nya regeringsuppdraget att inrätta ett kompetenscentrum för växtförädling.

• Utöver regeringens anslagstilldelning föreslås att ytterligare 25 milj kr fördelas ut som en del av beslutet om anslagsfördelning. Dessa medel genereras av den kapitalavgift som styrelsen beslutade om i beslutet om anslagsfördelning för 2017. Totalt fördelas alltså 1 937 milj kr.

• Det är styrelsens uppgift att fördela anslaget dels mellan SLU:s tre redovisningsområden, dels till de fyra fakulteterna samt avgöra hur stora avsättningar som ska göras till vissa gemensamma ändamål. Det är vidare styrelsens uppgift att besluta om uppdrag till fakulteterna. Principen på SLU är att i så hög grad som möjligt fördela ut anslaget i organisationen. Samtliga fakulteter har stora balanserade överskott och förväntas därför genomföra viss verksamhet med nyttjande av befintligt kapital.

• SLU kommer inte att klara av att nå utbildningsuppdraget för 2017, vilket innebär att det blir svårt att nå regeringens uppdrag om 12 000 helårsstudenter (HST) för treårsperioden 2016-2018. Det interna uppdraget till fakulteterna för 2018 är 4 000 HST. I detta ingår start av nya masterprogram och en ökad dimensionering samt ökad fyllnadsgrad inom vissa program. Förstärkning av studentrekryterande insatser ska genomföras både på central och på fakultetsnivå.

• Inom forskning och forskarutbildning föreslår ledningen satsningar på KoN 2018, SLU Partnerskap och ökade avsättningar i linje med tidigare styrelsebeslut avseende forskningsinfrastruktur och karriärbidrag. En ny satsning på biobaserade material kompletterar de tidigare strategiska avsättningarna till ämnesområdena livsmedel och ekonomi. Såväl SLU:s bidrag till SITES-samarbetet kring forskningsstationerna som medfinansieringen av Max IV ökar också. Dessutom ökas tilldelningen till rektors reserv för att utgöra en buffert för att hantera behov av utjämningar, som kan bli en följd av förslaget till det beslutet om utvidgning av principer för finansiering av högre akademiska anställningar med statsanslag.

• Vid fördelningen av anslaget till fortlöpande miljöanalys prioriteras de åtaganden och verksamheter som identifierats som formella åtaganden liksom kommunikations- och miljödatastöd. De formella åtagandena räknas upp med pris- och löneomräkningen, med undantag för det belopp som i regleringsbrevet öronmärkts för Svenska artprojektet. Genom den interna omfördelningen tilldelas fortlöpande miljöanalys 10 mnkr som kompensation för medlen från landsbygdsprogrammets tekniska stöd som utgår 2018.

• Styrelsen fastställer genom detta beslut även budgetinstruktionen för 2018 där bland annat anvisningar för verksamhetens användning av balanserat kapital fastslås. En fakultet eller institution som inte klarar att planera sin verksamhet inom ramen för budgetinstruktionen åläggs att lämna en treårig handlingsplan. En avgift på 10 procent på det kapital som överstiger 10 procent av institutionernas omsättning infördes inför 2017 och fortsätter gälla även framgent.

Anslagsfördelning 2018 per fakultet och redovisningsområde:

• LTV-fak: 122 milj till GU, 130 milj till Fo, 0 kr till Foma = 252 milj kr
  • NJ-fak: 98 milj till GU, 359 milj till Fo, 107 milj kr till Foma = 564 milj kr
  • S-fak: 60 milj till GU, 220 milj till Fo, 39 milj till Foma = 318 milj kr
  • VH-fak: 206 milj till GU, 244 milj till Fo, 0 kr till Foma = 450 milj kr