Märit Jansson
Presentation
Märit Jansson är docent och universitetslektor i landskapsplanering med inriktning mot stadslandskapets bruk och förvaltning. Hon har även ett samverkansuppdrag inom ämnet urbana miljöer, med utåtriktad verksamhet kring egen forskning och för hela SLU Landskap. Huvudsakliga intressen är betydelsen av grönytor och deras förvaltning med fokus på socialt hållbar stadsutveckling. Tidigare studier har undersökt barns utemiljöer på lekplatser, skolgårdar och i närområden, utemiljön och dess förvaltning och planering för barn och andra brukare, effekter av förtätning, betydelsen av urban grönska och upplevd trygghet vid vegetation.
Märit Jansson är ämnesgruppledare för ämnesgruppen Landskapets Governance och Förvaltning vid Institutionen för Landskapsarkitektur, planering och förvaltning i Alnarp. Under 2013-21 var hon ledamot i LTV-fakultetens fakultetsnämnd. Under 2022-25 är hon ledamot i LTV-fakultetens lärarförslagsnämnd.
Huvudsakliga inriktningar:
- Förvaltning av utemiljöer: brukarorientering, mångfunktionalitet
- Barnvänlig bebyggd miljö
- Barns perspektiv och deltagande
- Platser för barn, som skolgårdar och lekplatser
- Planering och utveckling av miljöer för människor: förtätning, upplevd trygghet, deltagande, hälsa och rättvisa
Undervisning
Medverkan i flera kurser, främst i moment som rör barns utemiljöer eller kvalitativa forskningsmetoder. Handledning av självständiga arbeten i mån av tid.
Forskning
Deltagande och ledarskap i olika forskningsprojekt. Just nu ligger fokus på utveckling av utomhusarbetsplatser, välfärdens landskap, förtätning samt hållbar vegetation på skolgårdar. Tidigare studier har undersökt barnvänlig förvaltning och planering, trygghetsupplevelser i bostadsområden med vegetation, svenska lekplatsers roll historiskt och idag, barns perspektiv på grön skolgårdsutveckling och värdet av urban grönska.
Samverkan
Från 2022 är Märit Jansson lektor med samverkansuppdrag (under 2020-21 vikarierande), med möjlighet att fungera som kontaktperson och stöd för samverkan mellan SLU och omvärlden. Mycket av hennes arbete görs i samarbete med omvärlden, med kommuner, skolor, organisationer, myndigheter, bostadsföretag, konsultföretag mm - inom forskningsprojekt eller i spridningen av resultat. Hon anlitas ofta som föreläsare om främst utemiljöns förvaltning, barnvänlig bebyggd miljö, skolgårdar, lekplatser, upplevd trygghet, kunskap i landskapsdesign mm.
Publikationer av relevans för samverkan:
En del publikationer är på svenska och tillgängliga digitalt. Ta gärna del av dem!
Det gäller bland annat detta faktablad om rekreation och förtätning av välfärdens landskap (pdf):
Välfärdens landskap - ett arv som främjar rekreation
detta särtryck om utemiljöns förvaltning och governance:
denna rapport om skolgårdars och förskolegårdars ytor:
denna rapport om lekplatser:
Lekplatsers kvalitet och kvantitet över tid
detta faktablad om barnvänlig förvaltning:
Barnvänlig parkförvaltning i praktiken
dessa rapporter om upplevd trygghet och vegetationsutveckling:
Vegetationsstyrning för ökad trygghet
Trygghet i bostadsområdets gröna utemiljöer
dessa rapporter, sammanställda tillsammans med studenter på kursen "Stadens utmaningar", om hållbar stadsutveckling:
Hållbara städer - tankar från kursen Stadens utmaningar
Tillbaka till den hållbara staden: tankar från kursen Stadens utmaningar
samt kapitlet "Skolträdgårdens goda sidor" i denna rapport:
Stadsodling – Reflektioner och perspektiv från SLU Alnarp
Några exempel från media:
Allt färre lekplatser runt om i landet
Lekplatser för säkra för barns bästa
"Stadsplanerarna missar barnen" - debattartikel SvD
Moderna lekplatser för perfekta - artikel i SvD (med flera tidningar)
Grönt är inte bara skönt - artikel i Sydsvenskan
Publikationer i urval
Böcker och rapporter:
Schneider, J. & Jansson, M. (2023). Lekplatsers kvalitet och kvantitet över tid:
Ett projekt inom fortlöpande miljöanalys. LTV.
Schneider, J., Jansson, M. & Herbert, E. (2022). Förtätning av välfärdslandskap: En enkätstudie om upplevelse och användning av bostadsnära utemiljöer. LTV.
Jansson, M., Schneider, J., Mårtensson, F., Kylin, M. & Fridell, L. (2021). Rum för skolans utemiljö - fördjupad analys kring yta för förskolegård och skolgård. LTV.
Jansson, M. & Randrup, T.B. (red.) (2020). Urban open space governance and management. Routledge.
Jansson, M., Vicenzotti, V. & Diedrich, L. (2019). Landscape design based on research: A methodological guide to design-oriented projects for students and teachers in landscape architecture. LTV Reportseries 2019:10.
Jansson, M. & Klintborg Ahlklo, Å. (red.) (2016). Plats för lek: svenska lekplatser förr och nu. Svensk Byggtjänst.
Jansson, M., Persson, A. & Östman, L. (2013). Hela staden – argument för en grönblå stadsbyggnad. Stad & Land 183. Movium, SLU.
Jansson, M., Bolin, M., Urde, I., Larsson Lindersköld, S., Enquist, K., Fehler, J., Laurin, N., Österberg, T., Karlsson, I., Sjöblom, J., Lemberg, J. & Gren, S. (2013). Hållbara städer – tankar från kursen Stadens utmaningar. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science, report 2013:11.
Jansson, M., Fors, H., Kristensson, E., Gunnarsson, A., Lindgren, T., Wiström, B. & Norlin, M. (2012). Trygghet i bostadsområdets gröna utemiljöer. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science.
Gunnarsson, A., Jansson, M., Fors, H. & Kristensson, E. (2012). Vegetationsstyrning för ökad trygghet. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science, report 2012.
Jansson, M. (2009). Management and use of public outdoor playgrounds. Doctoral dissertation. Acta Universitatis agriculturae Sueciae, nr 2009:46.
Jansson, M. (2008). Kommunala lekplatser i tider av förändring. Report. SLU, Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science, vol 2008:9.
Artiklar publicerade i vetenskapliga tidskrifter:
Jansson, M., Mårtensson, F., Vogel, N. (2024). Developing outdoor spaces for work and study—an explorative place-making process. Frontiers in Sustainable Cities 6, 1308637.
Jansson, M., Sunding, A. (2024). Children’s everyday recreational mobilities–growing up in a densifying Swedish small town. Local Environment 29(6), pp. 705–721
Jansson, M., Schneider, J. (2023). The Welfare Landscape and Densification—Residents’ Relations to Local Outdoor Environments Affected by Infill Development. Land 12(11), 2021.
Randrup, T.B., Jansson, M. (2022). Integrated and long-term approaches to urban landscape development the option of combined governance and management. Routledge Handbook of Urban Landscape Research, 2022, pp. 11–21
Qviström, M., Jansson, M. (2022). Tracing discourses: Learning from the past for future landscape architecture. The Routledge Handbook of Landscape Architecture Education, 2022, pp. 31–39
Jansson, M., Herbert, E., Zalar, A. & Johansson, M. (2022). Child-Friendly Environments—What, How and by Whom? Sustainability 14(8), 4852
Wales, M., Mårtensson, F., Hoff, E., Jansson, M. (2022). Elevating the Role of the Outdoor Environment for Adolescent Wellbeing in Everyday Life.
Frontiers in Psychology, 2022, 13, 774592
Randrup, T.B., Svännel, J., Sunding, A., Jansson, M., Sang, Å.O. (2021). Urban open space management in the Nordic countries. Identification of current challenges based on managers' perceptions. Cities 115, 103225
Klobucar, B., Östberg, J., Wiström, B., Jansson, M.. (2021). Residential urban trees – socio-ecological factors affecting tree and shrub abundance in the city of Malmö, Sweden. Urban Forestry and Urban Greening 62, 127118
Wales, M., Mårtensson, F. & Jansson, M. (2021). ‘You can be outside a lot': independent mobility and agency among children in a suburban community in Sweden. Children's Geographies 19:2, 184-196.
Jansson, M., Zalar, A., Sundevall, E.P. and Randrup, T.B. (2020). Governing for child-friendliness? Perspectives on Children as Users Among Swedish and Danish Urban Open Space Managers. Frontiers in sustainable cities. https://doi.org/10.3389/frsc.2020.565418
Sundevall, E.P. & Jansson, M. (2020). Inclusive parks across ages: Multifunction and urban open space management for children, adolescents, and the elderly. International Journal of Environmental Research and Public Health 17(24), pp. 1–17, 9357.
Jansson, M., Vogel, N., Fors, H. & Randrup, T. (2019). The governance of landscape management: new approaches to urban open space development. Landscape Research 44(8), 952-965.
Fors, H., Jansson, M., Nielsen, A.B. (2018). The impact of resident participation on urban woodland quality-a case study of Sletten, Denmark. Forests 9(11), 670.
Jansson, M., Abdulah, M. & Eriksson, A. (2018). Secondary school students’ perspectives and use of three school grounds of varying size, content and design. Urban Forestry & Urban Greening, 30, 115-123.
Jansson, M., Mårtensson, F. & Gunnarsson, A. (2018). The meaning of participation in school ground greening: a study from project to everyday setting. Landscape Research
Patching, G., Rahm, J., Jansson, M., & Johansson, M. (2017). A New Method of Random Environmental Walking for Assessing Behavioral Preferences for Different Lighting Applications. Frontiers in Psychology
Jansson, M., Sundevall, E. & Wales, M. (2016). The role of green spaces and their management in a child-friendly urban village. Urban Forestry & Urban Greening 18, 228-36.
Morgenroth, J., Östberg, J., Konijnendijk van den Bosch, C., Nielsen, A.B., Hauer, R., Sjöman, H., Chen, W. & Jansson, M. (2016). Urban tree diversity – Taking stock and looking ahead. Urban Forestry & Urban Greening 15(1), 1-5.
Jansson, M. (2015). Children’s perspectives on playground use as basis for children’s participation in local play space management. Local Environment 20(2), 165-179.
Jansson, M. (2014). Green space in compact cities: the value of urban ecosystem services in planning. Nordic Journal of Architectural Research 2014(2), 139-160.
Jansson, M., Gunnarsson, A., Mårtensson, F. & Andersson, S. (2014). Children’s perspectives on vegetation establishment – implications for school ground greening. Urban Forestry & Urban Greening 13(1), 166-174.
Mårtensson, F., Jansson, M., Johansson, M., Raustorp, A., Kylin, M., Boldemann, C. (2014). The role of greenery for physical activity play at school grounds. Urban Forestry & Urban Greening 13(1), 103-113.
Jansson, M., Fors, H., Lindgren, T. & Wiström, B. (2013). Perceived safety in relation to urban woodland vegetation – a review. Urban Forestry & Urban Greening 12(2), 127–133.
Jansson, M. & Lindgren, T. (2012). A review of the concept ‘management’ in relation to urban landscapes and green spaces: Toward a holistic understanding. Urban Forestry & Urban Greening 11(2), 139-145.
Jansson, M. & Ramberg, U. (2012). Implementation and effects of user participation in playground management: a comparative study of two Swedish municipalities. Managing Leisure 17(1), 1-13.
Jansson, M. (2010). Attractive playgrounds: Some factors affecting user interest and visiting patterns. Landscape Research 35(1) 63-81.
Jansson, M. & Persson, B. (2010). Playground planning and management: An evaluation of standard-influenced provision through user needs. Urban Forestry & Urban Greening 9(1), 33-42.
Jansson, M. (2008). Children’s Perspectives on Public Playgrounds in two Swedish Communities. Children, Youth and Environments 18(2), 88-109.
Ett flertal konferensbidrag, debattartiklar samt populärvetenskapliga faktablad och artiklar.
Länkar
See även profiler på ResearchGate, Orcid och LinkedIn
Publikationslista: