Hanna Astner

Undervisning
Hanna har uppnått titeln Excellent Lärare är en engagerad och erfaren universitetspedagog. Hon har utvecklat och lett kurser inom ett brett spektrum av ämnen på kandidat- och masternivå, inklusive organisationsteori, marknadsföring, forskningsmetodik, hållbar utveckling och etik. För närvarande ansvarar hon för kurserna Organiastionsteori I (FÖ0473) och Kvalitets- och miljöledning – fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480).
Forskning
Hanna bedriver kvalitativ forskning med fokus på entreprenörskap, ofta med en tvärvetenskaplig ansats som rör sig mellan organisationsteori, marknadsföring och sociologi. Hon har bl.a. arbetat med begrepp såsom context, agency, embeddedness, identity work och hope för att förstå hur aktörer kan samverka och bidra till hållbar utveckling. Genom att använda kritiska perspektiv utmanar hon konventionella synsätt på entreprenörskap och öppnar upp för nytänkande och förändring.
Hon är medlem i forskargruppen EIS, som intresserar sig för entreprenörskap och innovation för hållbar utveckling. Gruppen undersöker hur olika aktörer samverkar för att driva förändring, och kontextens betydelse i denna process.
Hanna är för närvarande aktiv i forskningsprojektet "Nycklar till att navigera entreprenöriella ekosystem på landsbygden", som finansieras av Kampradstiftelsen, 2024-2027. I projektet samarbetar hon med andra forskare, myndighetspersoner och lokala aktörer för att utveckla kunskap om hur entreprenöriella ekosystem kan stärkas och utvecklas på landsbygden.
Utöver detta har Hanna under en lång tid (2010-2022) studerat och följt matkassemarknadens utveckling i Sverige, där hon har utvecklat idéer om hur nya marknader formas och hur identiteter, varumärken och olika värden samskapas under denna dynamiska process.
Hanna har ett djupt engagemang för hållbarhetsfrågor, livsmedelsproduktion och landsbygdsutveckling, vilket genomsyrar hennes forskningsarbete, undervisning och bidrag till samhällsdebatten.
Samverkan
Utöver sin samverkan i forskningsprojekt är Hanna aktiv i flera andra samverkansinitiativ, både inom akademin och i externa nätverk.
- Landsbygdsnätverkets Analysgrupp för Hållbara Gröna Näringar, Jordbruksverket (sedan 2023).
- Medverkat i SLU:s arbetet med Landsbygdspropositionen (under 2024)
- Medlem i ISBE - Institute for Small Business and Entrepreneurship (sedan 2015)
- Ordförande för lärarlaget inom marknadsföring och organisationsteori, Institutionen för ekonomi, SLU (sedan 2018).
- Ledamot i Programrådet för landsbygdsutveckling, NJ-fakulteten, SLU (sedan 2017).
- Miljörepresentant vid Institutionen för ekonomi (sedan 2023)
- Intern revisor av SLU:s miljö- och kvalitetsledningssystem (sedan 2018).
- Ledamot i Utbildningsutskottet för ekonomi, miljö & teknik, NJ-fakulteten, SLU (2009-2013).
- Miljösamordnare vid Institutionen för ekonomi, SLU (2010-2011)
Handledning
Hanna är biträdande handledare för två doktorander och ger vägledning till kandidat- och masterstudenter i deras uppsatser och projekt.
Publikationer i urval
Publikationer:
Astner, H. & Gaddefors, J. (2024). Founders and Their Brands: How Founder Identity Matters in Small Firm Branding. Qualitative Market Research: An International Journal. https://doi.org/10.1108/QMR-06-2023-0085
Astner, H. & Roos, A. (2024). Approaching the Rural – Uncovering Rural Context in Entrepreneurship. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation. https://doi.org/10.1177/14657503241267746
Astner, H. (2022). Exploring entrepreneurial processes in new markets: towards sustainable food systems. Doctoral Thesis, Swedish University of Agricultural Sciences, Vol. 2022, No: 28. https://pub.epsilon.slu.se/27587/1/astner-h-220421.pdf
Astner, H. (2022). The marionette: embeddedness in a community of family-controlled firms. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 16(2), 260-277. https://doi.org/10.1108/JEC-01-2020-0011
Astner, H., and Gaddefors, J. (2021). Identities at work in developing a new market. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. 23(1), 1-23. https://doi.org/10.1108/JRME-07-2018-0038
Astner, H., Stigzelius, I., Andersson, H. & Mark-Herbert, C. (2011). Managing Procurement of Food with Added Value: A Case Study of Beef in the Catering Sector. Problems of Management in the 21st Century, Vol. 2, pp. 19-35. https://www.scientiasocialis.lt/pmc/files/pdf/Astner_Vol.2.pdf
Konferensbidrag i urval:
Melin, E., Astner, H. och Jonsson, J. (2024). A beacon of light in the darkest of times: exploring hope in entrepreneurship. RENT conference, Nantes 2024.
Astner, H., Melin, E. och Jonsson, J. (2024). 'Hope' in education. TrEE conference "Branching Out”, Stockholm 2024.
Jonsson, J. & Astner, H. (2023). Exploring the Echo Chambers as Context in Entrepreneurship, ISBE conference (Institute for Small Business and Entrepreneurship), Birmingham 2023.
Astner, H. & Roos, A. (2023). How is Rural Context Special? - Investigating the Rural in Rural Entrepreneurship. ISBE conference (Institute for Small Business and Entrepreneurship), Birmingham 2023.
Ferguson, F., Astner, H., Gaddefors, J., Melin, E. och Roos, A. (2023). Pooled entrepreneuring: how small, low-productive ventures persevere in rural place. Rural Entrepreneurship in Times of Transformation 2023.
Astner, H. (2022). Getting the windmills to turn: creating sustainable food markets. Nordic Conference for Small Business and Entrepreneurship (NCSB), Kolding 2022.