Rekrytera med medarbetarfilm

Senast ändrad: 27 september 2024
en man pekar på en datorskärm

Att använda sig av medarbetarfilmer är ett bra sätt att kommunicera vad SLU som arbetsgivare står för, våra värderingar och vår kultur. Våra medarbetare är viktiga ambassadörer för oss som arbetsgivare och det är de som kan kommunicera vår kultur allra bäst.

Varför medarbetarfilmer?

Genom att använda medarbetarfilmer som sprids framförallt på Linkedin, kan vi öka attraktiviteten och engagera även passiva jobbsökande. Filmerna bidrar till att öka kännedomen om oss och stärka vårt arbetsgivarvarumärke.
Jobba på SLU (externwebben) hittar du exempel på medarbetarfilmer.  

För att vi ska kunna publicera filmer som produceras inom SLU i våra centrala kanaler, framförallt på vår webb och på Linkedin, så kräver det att filmerna uppfyller SLU:s policy och riktlinjer för videoproduktion som du kan läsa om på medarbetarwebben. 

Den här guiden är ett komplement till de generella riktlinjerna och riktar sig till dig som ska rekrytera och/eller vill producera en medarbetarfilm.  

Filmkoncept

Det finns såklart olika upplägg på hur man gör en medarbetarfilm. Men ett enkelt och fungerande koncept bygger på att man intervjuar en medarbetare och sedan varvar intervjubilder på personen med miljöbilder där den som intervjuas finns med i olika sammanhang, t. ex. vid sin arbetsplats, i forskningsmiljö eller i ett socialt sammanhang tillsammans med sina kollegor.  

Att intervjua

Styrkan med en medarbetarfilm är att det som sägs om SLU som arbetsplats och arbetsgivare blir mer äkta och därmed mer trovärdigt. Men tänk på att fokusera på 2 – 3 frågeställningar. Fler än så hinns inte med i en film på ca 1 minut. Här är några exempel på frågor:

  • Vem är du och vilken roll har du?
  • Varför sökte du dig till SLU? 
  • Vad innebär ditt arbete rent konkret – finns det något särskilt projekt eller liknande som du vill nämna?
  • Vad är det bästa med ditt jobb/att jobba här på SLU? 
  • Hur skulle du beskriva kulturen här? 

Miljöbilder

Att få en bild av hur arbetsplatsen ser ut är också en viktig del i en medarbetarfilm och ett bra sätt att visa upp vår arbetsmiljö, våra campus eller andra orter där vi finns.

Filma minst 5–6 olika miljöer i olika vinklar som till exempel vid den egna arbetsplatsen/kontoret, i en mötessituation med kollegor, ett socialt sammanhang och den omgivande miljön. Det viktiga är att man speglar hur det faktiskt är “på riktigt”. 

Välj gärna också miljöer som är unika för just den personen eller verksamheten, till exempel en särskild forskningsmiljö.

Ett tips är också att fråga om intervjupersonen har egna filmklipp som kan användas som komplement. 

Filmens längd

Längden på filmen bör inte överstiga 1 minut. Blir filmen längre är det lätt hänt att många inte orkar se klart den. Om filmen ska publiceras på Linkedin bör den inte vara längre än 30 sekunder. (Optimalt är ca 15 - 20 sekunder)

Ett tips är att göra två olika versioner av filmen: en version som är lite längre för publicering på webben och en version som är kortare för Linkedin. 

Tekniska förutsättningar – att tänka på 

Spela in i studio

I Ultuna kan du spela in intervjuer i studio, då får du ett väldigt bra ljud och kamera. Då har du även möjlighet att spela in med flera kameror för att få fler vinklar. 

Filma med mobil

Att filma med mobil är både enkelt och ger hög kvalitet. Du behöver inte någon särskild “proffskamera” för att göra den här typen av enklare filmproduktioner. Tänk dock på att alltid använda dig av ett stativ när du filmar. 

Tänk på ljudet!

Ljudet i en film är viktigt - även om många idag stänger av ljudet på sociala medier och istället använder textfunktionen. Men om man använder ljud är det viktigt att det är av bra kvalitet. Filmar du med mobilen - använd alltid extern mikrofon/mygga. 

Format  

För publicering på webben bör filmen vara i “horisontellt” (liggande) format (16:9) med måtten 1080 px x 1920 px. Det formatet fungerar även på LinkedIn. För LinkedIn är det också möjligt att publicera filmer i kvadratiskt format (1:1). Måtten bör då vara 1080 px x 1080 px.  

Publicering av filmen 

SLU Play

För att göra filmerna tillgängliga ska du publicera dem på SLU Play – vår egen filmkanal.  Det är där man sedan hämtar länkar för att kunna visa filmerna i våra andra kanaler. SLU Play | Medarbetarwebben

Publicering på externwebben – ”Jobba på SLU”  

På sidan “Jobba på SLU” synliggör vi våra medarbetarfilmer. Kontakta ansvarig redaktör för sidan så hjälper de till att publicera filmen. 
Jobba på SLU | Externwebben

Publicering på Linkedin

Linkedin är en av våra viktigaste rekryteringskanaler med många följare.  Genom att lägga upp medarbetarfilmerna på Linkedin ökar chansen till större spridning. Kontakta den centrala sociala medieredaktionen: some@slu.se  

Om du behöver stöd och rådgivning

Hit kan du vända dig om du behöver stöd eller rådgivning i filmproduktionen.

Interna resurser

Kommunikationsavdelningen:  

Kontakta gärna någon av oss för rådgivning och bollplank inför och under processen: internkommunikation@slu.se

AV-stöd:  

Om du vill använda studion för inspelning, kontakta AV-stöd. Du kan även få hjälp med redigering, uppladdning på SLU play samt textning. Tjänsten är gratis, men det förutsätter att det är en enkel produktion och att du som beställare har rollen som projektledare. Boka ett startmöte med AV-stöd: markus.miljand@slu.se

Utbildningsmedia:

De kan hjälpa dig med allt inom filmproduktion från projektets början till slut, men kan även ta hand om enstaka delar av din produktion som exempelvis redigering av ljud och bild, SLU-profilering, tillgänglighetsanpassning och publicering. Utbildningsmedia | Medarbetarwebben

Externa resurser

SLU har ramavtal med tre kommunikationsbyråer. I avtalet ingår bland annat produktion av filmer. Här hittar information om hur du köper kommunikationstjänster: Köpa kommunikationstjänster | Medarbetarwebben