Kontaktinformation
Frågor om registrering av ärenden och arkivering: registrator@slu.se
Frågor om beredning av ärenden: bereda@slu.se
Frågor om hantering av personuppgifter: dataskydd@slu.se
Här får du veta vad du behöver tänka på när du som handläggare bereder ett ärende. Beredningen av ett ärende är viktig för att det ska gå att fatta ett väl avvägt beslut baserat på ett korrekt underlag.
Beredningen omfattar följande moment:
I beredningen av ett ärende kan fler personer än handläggaren vara inblandade, men det är du som handläggare som ska samordna alla delar i handläggningen.
Du ska se till att ärendet är ordentligt förankrat i relevanta organ och grupper innan ett beslut fattas. Det är viktigt för att ärendet ska få en så allsidig belysning som möjligt.
Följande frågor behöver besvaras innan du påbörjar arbetet:
Det är viktigt att inte fler än nödvändigt deltar i beredningen.
I vissa fall finns speciella regler för beredningen. Eftersom SLU är ett miljöcertifierat universitet är det också viktigt att beakta våra miljömål tidigt i beredningsarbetet. I förekommande fall ska vi även ta hänsyn till jämställdhets- och lika villkorsaspekter på ärendet.
Du som handlägger ett ärende ska beakta alla föreskrifter, interna regler och eventuella avtal som är relevanta för det aktuella ärendet.
Inom SLU finns även interna regler för beslut som fattas av
Utöver de beredningsregler som finns ska du som handläggare se till att beslutsunderlaget blir så bra som möjligt.
Kom dock ihåg att ärenden ska handläggas så snabbt och enkelt som möjligt och till minimerad kostnad. Det innebär att du alltid måste anpassa dig efter de regler och ekonomiska ramar som finns.
Innan du börjar ta fram ett beslutsunderlag ska du kontrollera följande:
Se till att handläggningen inte drar ut på tiden i onödan. Du måste veta vilka tidsramar som gäller för att lämna in handlingar till styrelsen, nämnder etc. Du måste också veta om det krävs delbeslut av till exempel en nämnd innan ett slutligt beslut kan fattas.
Att ta fram beslutsunderlag är en viktig del av handläggningen eftersom myndighetens beslut ska grundas på detta underlag.
Speciella regler kan finnas i bland annat SLU-förordningen, högskolelagen, högskoleförordningen eller förvaltningslagen, men det kan även finnas regler och rutiner inom universitetet.
Om ärendet gäller myndighetsutövning mot någon enskild, till exempel en student, gäller följande berednings- och handläggningsregler i förvaltningslagen:
Stöd för bedömning finns i
Bestämmelser om på vilken nivå beslut ska fattas (beslutsbefogenhet) kan även finnas i andra författningar eller i interna beslut. Det är viktigt att tidigt i handläggningen noga tänka igenom om ett formellt beslut behöver fattas och i så fall av vem.
Ställningstagande kan göras på olika sätt. Ett formellt beslut krävs till exempel för vägran att lämna ut en allmän handling. Vid ett klagomål kan ställningstagandet vara att universitetet skriver ett svarsbrev.
Du som är handläggare/föredragande ska själv kontrollera om du eller någon som deltar i beslutsfattandet är jävig.
Jäv beskrivs i § 16-18 i förvaltningslagen. Om du är osäker, rådfråga juristenheten. Läs mer under rubriken Jäv på sidan om juridik.
Det är viktigt att bedöma om det finns tillräckliga utredningsresurser inom universitetet. Om du bedömer att det behövs kompetens som endast finns utanför universitetet måste du undersöka hur det påverkar tiden för handläggning och vad det skulle kosta.
Du måste undersöka om det finns externa regler, tidigare beslut eller interna styrande dokument som påverkar hur förslaget till beslut bör utformas.
Kontrollera också om SLU:s miljömål eller målen för jämställdhetsintegrering har betydelse för hur ärendet bör beredas.
Förutsatt att det äldre beslutet har registrerats korrekt finns det i Public 360. Du kan även be registrator, eller den på institutionen som har RA-rollen.
Om det finns ett tidigare beslut i ärendet ska du även ta ställning till om det behöver upphävas i samband med att det nya beslutet fattas. I så fall ska det anges i det nya beslutet, som måste innehålla en hänvisning till beslutsdatum och SLU-id för det upphävda beslutet.
Vidare måste du undersöka och beakta om styrande dokument som antagningsordningen eller examensordningen påverkas. Kontakta vid behov juristenheten för hjälp.
Det är ditt ansvar som handläggare att se till att beslutsunderlaget är komplett. Därför måste du bedöma om det saknas något i ärendet och se till att komplettera det genom att till exempel kontakta den som initierat ärendet.
Innan ett beslut fattas är det viktigt att alla berörda inom universitetet har haft möjlighet att lämna synpunkter. Det är du som handläggare som har bäst kunskap om vilka som kan vara berörda och om de ska få möjlighet att lämna synpunkter innan beslutet fattas.
Om du anser att det behöver inhämtas synpunkter från organisationen kan det ske genom ett internt remissförfarande. Remissförslaget ska vara såväl genomarbetat att remissinstanserna lätt kan förstå vad beslutet avser.
Det är handläggaren som, tillsammans med beslutsfattaren, bedömer vilka som ska få remissen.
Om ärendet rör övergripande beslut som regler ska remissen alltid skickas även till universitetsdirektören.
Om ärendet rör övergripande anställningsfrågor ska även personalorganisationerna få det på remiss.
Studentkåren och personalorganisationerna ska i övrigt få lämna synpunkter om du som handläggare anser att det är nödvändigt. Det är då viktigt att beakta gällande regler i SLU-förordningen, högskolelagen, högskoleförordningen och lagen om medbestämmande (MBL).
Remissen bör ske genom att du skickar ett e-postmeddelande till berörda chefer. De chefer som har fått remissen kan sedan fördela arbetet med att formulera eventuella synpunkter till sin personal.
Om du bedömer att skriftlig remisshantering är onödig i ett ärende kan du be berörda parter att lämna sina synpunkter muntligt.
Utöver den handling som visar själva förslaget ska meddelandet innehålla den information som behövs för att mottagarna snabbt ska kunna sätta sig in i ärendet och lämna eventuella synpunkter.
Du ska också ange när synpunkterna senast måste lämnas. Det är brukligt att ge cirka tre veckor som svarstid.
Det så kallade delningsundantaget innebär att myndigheter kan skicka utkast till handlingar till varandra för synpunkter (underhandsremiss). Handlingen betraktas då inte som expedierad trots att den skickats till en annan myndighet. Handlingen betraktas inte heller som inkommen hos den mottagande myndigheten. Det svar med synpunkter som den mottagande myndigheten eventuellt skickar blir dock allmän handling.
Även vetenskapliga artiklar som skickas för publicering omfattas av detta undantag.
Remissvaren ska arkiveras när ärendet är avslutat.
Be därför om skriftliga svar om du skickat en skriftlig remissförfrågan. Du ska även göra en sammanställning av remissvaren där du anger om de har beaktats och i så fall hur. Sammanställningen kan vara en del av själva beslutet eller en separat handling.
Om du fått muntliga synpunkter som är relevanta för ärendet ska du göra en tjänsteanteckning som även den arkiveras. I tjänsteanteckningen ska det finnas
Om ärendet berör verksamhet som har betydelse för utbildningen och studenternas situation ska samråd ske med studentrepresentanter. Det ska ske i god tid innan beredningen slutförs. Det är handläggaren som bestämmer hur samrådet ska gå till.
Om beslutsförslaget inte har tagits fram i ett beslutande eller beredande organ där studenter är representerade bör handläggaren skicka förslaget till beslut på remiss till Sluss eller berörda studentkårer i god tid. Ett bra riktmärke är minst tre veckor innan beslut ska fattas.
Är du osäker på om ett ärende ska MBL-förhandlas eller inte, kontakta personalavdelningen. Då kan du även få reda på när handlingarna ska vara dem tillhanda inför förhandlingen och när förhandling sker.
När du som handläggare/föredragande anser att det finns tillräckligt med underlag gör du en bedömning och tar ställning i ärendet.
Som föredragande är du den som är bäst insatt i ärendet. Ditt ställningstagande i ärendet är därför av stor vikt för beslutsfattaren.
Ditt ställningstagande i ärendet ska alltid ske efter en bedömning utifrån gällande författningar samt interna regler. Om du bedömer att något saknas ska du komplettera ärendet och se till att den nya informationen läggs till i beslutsunderlaget.
Enligt myndighetsförordningen ska följande information finnas i ett beslut:
På SLU har vi en gemensam dokumentmall för beslut. Om du har en SLU-standarddator är mallen redan installerad. Se rutan Länkar nedan.
Använd en av checklistorna för beredning av ärenden som stöd när du tar fram ett beslutsunderlag. Varje ärende är unikt, därför måste du anpassa åtgärderna till vad som krävs i det enskilda ärendet. Om du är osäker, diskutera med din närmaste chef.
Om beslutet ska upprättas på papper och bevaras ska Riksarkivets föreskrifter om handlingar på papper följas. Det innebär bland annat att du ska göra enkelsidiga utskrifter och använda arkiv- eller åldringsbeständigt papper.
Tre saker är viktiga när du skriver som representant för SLU.
På SLU har vi dokument som styr språkanvändningen, se under Länkar nedan.
Förutom SLU:s egna språkliga anvisningar bör du också vara bekant med följande:
Tänk på att språket förändras hela tiden. Därför är det viktigt att hålla sig à jour med vilka skrivregler som rekommenderas. På medarbetarwebbens språksidor finns fler hjälpmedel, se rutan Länkar nedan.
I beslutet ska det anges
Exempel på när uppföljning inte behövs är utseende av ledamöter.
För att underlätta uppföljningen ska handläggaren skapa en bevakning i Public 360:
Frågor om registrering av ärenden och arkivering: registrator@slu.se
Frågor om beredning av ärenden: bereda@slu.se
Frågor om hantering av personuppgifter: dataskydd@slu.se