Kontaktinformation
HR-enheten, Personalavdelningen, SLU
Inför anställningens start är det viktigt att förbereda ankomsten av den nya medarbetaren, inte minst när det gäller internationella medarbetare.
Redan då anställningsbeslutet fattas, bör institutionen påbörja nedan processer för att underlätta när personen sedan anländer samt förbereda inför den första löneutbetalningen. En tät dialog bör finnas med den nya medarbetaren för att förbereda personen inför anställningens start. Mer utförlig information för den nyanställde om att leva och arbeta i Sverige finns på medarbetarwebben: Living and working in Sweden. Skicka länken till den nyanställde i god tid innan ankomst.
En ansökan om arbetstillstånd, uppehållstillstånd eller visum ska göras innan anställningsbeslut skrivs. Du hittar information om vilket tillstånd som behövs samt vägledning i ansökningsprocessen under sidan Arbets- och uppehållstillstånd.
För att en medarbetare ska kunna få sin lön utbetald måste hen ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.
Om en medarbetare planerar stanna i Sverige i minst ett år ska hen folkbokföra sig i Sverige och kommer då att bli tilldelad ett svenskt personnummer hos Skatteverket.
Om en medarbetare ska stanna i Sverige i kortare än ett år ska hen ansöka om samordningsnummer.
Om en blivande medarbetare planerar att bo i Sverige i minst ett år ska hen:
Om en blivande medarbetare planerar att bo i Sverige i kortare tid än ett år ska hen:
Om den blivande medarbetaren inte kan ansöka om samordningsnummer själv enligt ovan, kan SLU som myndighet begära tilldelning av samordningsnummer åt medarbetaren. Ansökan görs av institutionen via blanketten: Samordningsnummer, begäran (SKV 7824). Blanketten och mer information finns på Skatteverkets hemsida: Skatteverket - begär tilldelning av samordningsnummer. Instruktion för hur du fyller i blanketten finner du här. Kom ihåg att fylla i om personen är i Sverige eller befinner sig i utlandet.
Vi begäran om tilldelning av samordningsnummer skickar Skatteverket en kallelse till medarbetaren och informerar om kravet på identitetskontroll. Ifall personen befinner sig utomlands framgår i kallelsen att hen har möjlighet att besöka ambassad eller konsulat i utlandet för identitetskontroll.
Det finns tre olika identitetsnivåer för samordningsnummer: Styrkt, Sannolik och Osäker. Om medarbetaren inte har kunnat besöka ett servicekontor i Sverige eller ambassad/konsulat i utlandet för identitetskontroll kan Skatteverket i vissa fall utreda om personen kan tilldelas ett samordningsnummer med nivå sannolik istället.
För de tredjelandsmedborgare som ska arbeta i Sverige i högst ett år är det Migrationsverket som begär samordningsnummer.
Vid anmälan om flytt och ansökan om svenskt personnummer är handläggningstiden för närvarande ca 2 veckor innan ärendet får en handläggare.
Vid ansökan om samordningsnummer, enskild ansökan, är handlingstiden för närvarande ca 3 veckor innan ärendet får en handläggare.
Vid ansökan om samordningsnummer, begäran om tilldelning från myndighet, är handlingstiden för närvarande ca 2 veckor innan ärendet får en handläggare.
Efter att ärendet tilldelats en handläggare kan det ta ytterligare ett antal veckor innan ett beslut tas i ärendet. Mer information finns på Skatteverkets hemsida: Skatteverket - handläggningstid
Om vistelsetiden/anställningens längd är kortare än sex månader kan medarbetaren vara berättigad till reducerad skatt. I dessa fall ska istället en SINK-ansökan göras av institutionen, och i samband med görs en begäran om samordningsnummer. Se mer på Skatteverkets hemsida
Registrera ett befintligt internationellt bankkonto hos Swedbank
Om den nyanställde ska stanna i Sverige kortare tid än ett år kan det vara svårt att öppna ett svenskt bankkonto. Har personen ett internationellt bankkonto kan detta istället registreras hos Swedbank för utbetalning av lön. Att registrera ett internationellt bankkonto hos Swedbank kan ta flera veckor, och registreringen bör därför göras i god tid innan anställningens början.
Den nyanställde behöver fylla i blanketten för internationellt bankkonto, se Blanketter nedan. Personen behöver sedan besöka ett av Swedbanks eller Sparbankens kontor och visa upp blanketten för att anmäla kontot.
För information om hur man öppnar ett svenskt bankkonto, se Vid ankomst/etablering i Sverige.
Det är viktigt att förse den nya medarbetaren med information om var man själv kan börja söka efter en bostad innan ankomsten till Sverige.
SLU:s egna bostadsbestånd är till för studenterna, och man kan därför inte teckna några kontrakt för dessa med nya internationella medarbetare. Institutionen kan förse den blivande medarbetaren med ett intyg för anställningen, som den kan visa upp för en eventuell hyresvärd, samt förse den blivande medarbetaren med kontaktuppgifter till någon vid institutionen, som kan bekräfta anställningen till en eventuell hyresvärd och därmed underlätta möjligheten att teckna kontrakt innan ankomsten.
Är tillgången på bostäder mycket begränsad på den ort där man ska bosätta sig, såsom i Uppsalaområdet, kan ett bra alternativ vara att ge rådet att ta ett andrahandskontrakt i början, för att sedan leta efter ett mer permanent boende när man väl är på plats.
Umeå kommun
Bostaden
Blocket
Kvalster
Bostadsportal
Hyra Bostad
Hyresvärdslistan
Uppsala Bostadsförmedling
Blocket
Kvalster
Heimstaden
Bostadsportal
Studentboet
Hyra Bostad
Hyresvärdslistan
Eklundshofs fastigheter
Boplats Syd
Ikano Bostad
Blocket
Kvalster
Bostadsportal
Hyra Bostad
Hyresvärdslistan
Lunds Kommuns Fastighets AB
Blocket
Kvalster
Bostadsportal
Hyra Bostad
Hyresvärdslistan
Centrumbostäder
Blocket
Kvalster
Bostadsportal
Hyra Bostad
Hyresvärdslistan
För vissa utländska så kallade nyckelpersoner, kan man erhålla skattelättnader för arbete i Sverige i upp till fem år. Institutionen bör pröva möjligheten till forskarskatt genom att skicka in en ansökan till Forskarskattenämnden som handlägger och beslutar i dessa ärenden. Man kan förbereda en ansökan om forskarskatt i god tid, men ansökan fylls i av både arbetsgivaren och forskaren efter ankomst till Sverige och senast tre månader efter det att anställningen har påbörjats ska ansökan skickas in.
På medarbetarwebben finns mer information om forskarskatt, vad det innebär samt hur ansökan går till. Det finns även information om forskarskatt på Skatteverkets hemsida, både på svenska och engelska.
Arbetsgivare som anställer en ny medarbetare som är medborgare i ett icke EU/EES-land, ska underrätta Skatteverket om detta genom blanketten Underrättelse anställning av utlänning senast den 12:e i månaden efter att anställningen påbörjats.
Institution/motsvarande ansvarar för att göra denna rapportering av anställningen till Skatteverket. När väl underrättelsen skett för en medarbetare, så behöver man inte underrätta Skatteverket igen om t ex en tidsbegränsad anställning skulle förlängas, det räcker med att göra det en gång.
För mer information om Underrättelse anställning av utlänning se Skatteverkets hemsida.
HR-enheten, Personalavdelningen, SLU