Stor uppslutning när studenter välkomnas

Publicerad: 02 september 2024
Välkommen till SLU

Nu är höstterminen igång på allvar och runt om på SLU:s campus hölls välkomstceremonier för nya studenter. I Uppsala öste regnet ner men det hindrade inte studenterna från att ta sig till Ultuna och fylla aulan.

- Det är roligt att äntligen vara igång! Jag hoppas att det ska bli en härlig gemenskap här på SLU, säger Annie Gunnarsson.

Hon ska läsa Växtodlingsprogrammet men var länge inne på en annan av SLU:s utbildningar.

- Jag hade tänkt bli veterinär, men kände sen att jag jobbat så mycket djur och att jag hellre skulle läsa något annat. När jag pluggat klart hoppas jag kunna arbeta som rådgivare för bönder, men jag tycker också om att odla själv och vill gärna ha en egen liten gård, säger Annie Gunnarsson.

Hon ska snart ta plats i aulan i Ultuna för att få mer information om hur det är att läsa på SLU och för att välkomnas av rektor Maria Knutson Wedel. Även nya studenter i Umeå och Alnarp mottas idag på liknande sätt.

Möte med kursare

Bara några meter från Annie Gunnarsson står en framtida kurskamrat till henne, Johannes Florén, som genom sitt utbildningsval går i sin morfars fotspår.

- När jag var barn så hjälpte jag morfar att plocka vildhavre på hans åkrar. Intresset för odling har alltid funnits där och det känns kul att nu få lära mig ännu mer, säger Johannes Florén.

Han har tidigare studerat på Uppsala universitet och tycker om att all undervisning på Ultuna är samlad på samma plats.

- Det blir nog lättare att få ett sammanhang när allt i Uppsala sker på ett campus. Jag tycker också att kåren verkar ha massor med bra verksamhet, så det ser jag fram emot, säger han.

Hoppas på orm

Ava Fekri Kohan och My Kristoffersson är även de kursare. Men de ska läsa Djur och hållbarhet.

- Jag vill gärna jobba med djur, men helst inte hästar, de är så himla stora och lite läskiga, säger Ava Fekri Kohan med ett skratt.

Istället hoppas hon på mer kallblodiga patienter.

- Ormar och repitler! Det är drömmen, säger hon.

My Kristoffersson har siktet inställt på att bli agronom och att arbeta med djurskydd. De har båda fått ett bra första intryck av Ultuna och SLU.

- Det är stort och fräsch här. Jag tycker att campus verkar jättefint. Inte minst eftersom det är så nära naturen, säger My Kristoffersson.