Nytt steg mot hållbart skydd av Östersjön med PROTECT BALTIC

Publicerad: 16 september 2024
PROTECT BALTIC:s medlemmar vid 1:a årsmötet i Helsingfors

Nyligen hölls det första årliga mötet för Horizon EU-projektet ”PROTECT BALTIC” i Helsingfors, Finland där Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) deltog. Projektet koordineras av HELCOM och har 17 partnerorganisationer där SLU leder ett av de huvudsakliga arbetspaketen. Projektet syftar till att optimera det rumsliga skyddet i Östersjön genom att underlätta bevarande och restaurering av arter och livsmiljöer inom Östersjöns ekosystem.

Arbetspaketet ”WP5 Koherens”, som leds av forskaren Charlotte Berkström på institutionen för akvatiska resurser vid SLU, fokuserar på att stärka nätverket av marina skyddsområden i Östersjön och ge information om var nätverket kan utvidgas för att skydda den biologiska mångfalden på bästa sätt.

– Ett nätverk av marina skyddsområden bör vara ekologiskt sammanhängande. Det här innebär att de behöver vara av lämplig storlek, form och införas på rätt plats för att de ska ha möjlighet att bevara viktiga ekosystemfunktioner och tjänster, säger Charlotte.

– Det innebär också att arter och livsmiljöer behöver skyddas på ett representativt sätt och att utformningen av nätverket underlättar för organismer att röra sig mellan skyddsområden, avslutar Charlotte.

Sverige har, liksom alla EU-länder, åtagit sig att skydda 30 procent av sitt havsområde till år 2030. Det här är en del av EU:s strategi för biologisk mångfald och det globala avtalet "30 x 30" inom Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework. Dessutom ska en tredjedel av dessa marina skyddsområden vara strikt skyddade, vilket troligtvis innebär att aktiviteter så som fiske inte är tillåtna. I enlighet med detta åtagande ska SLU tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten se till att Sverige bidrar så mycket som möjligt i denna process och underlätta samarbete över gränserna inom Östersjöregionen.

Charlotte Berkström, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU