SLU testar en databas över nya finansieringsmöjligheter – vi behöver din hjälp!

Publicerad: 15 augusti 2024
Visualisering av finansieringsmöjligheterna som finns i Pivot-RP som ett hjul, med olika färger och lager som representerar olika forskningsfält

Ibland har du en bra forskningsidé, eller behöver finansiering för en doktorsexamen eller position som postdoc, eller kanske du behöver betala för resan till en konferens... Att identifiera rätt finansiär med rätt öppna utlysning kan dock vara som att hitta en nål i en höstack. På SLU Grants Office gör vi vårt bästa för att hjälpa till med den här typen av förfrågningar, men tyvärr är vi bara människor och det finns många fler utlysningar där ute än vi hinner läsa och publicera på Medarbetarwebben. Så vi har bestämt oss för att testa en databas för finansieringsmöjligheter som täcker flera tusen finansiärer - Pivot-RP - som används av många universitet i Sverige och internationellt.

Vi inbjuder dig härmed att prova Pivot-RP i en månad (fram till 12 september). Du kan bland annat:

• Bläddra och söka efter öppna och kommande utlysningar, med en rad filter och avancerade sökalternativ för att hitta en utlysning som är relevant för dig.
  • Bläddra och söka bland inbjudningar till konferensbidrag och specialnummer av tidskrifter.
  • Spara dina sökningar och få uppdaterade resultat automatiskt skickade till dig.
  • Dela dina sökresultat eller individuella utlysningar med andra personer eller grupper med delade intressen.
  • Skapa en personlig forskningsprofil för att få automatiskt matchade finansieringsmöjligheter och föreslagna samarbetsmöjligheter med andra forskare.

Vi har även tillgång till Research Professional News - som fokuserar på forskningspolitik, forskningsfinansiering och högre utbildning - under hela testperioden. Du kan hitta den via fliken "News" efter att ha loggat in på Pivot-RP (se nedan).

Du kommer åt Pivot-RP på endera av två sätt:

1. Användarnamn och lösenord
  • Gå till https://pivot.proquest.com
  • Klicka på "Create an account "
  • Välj "Use an email address / Create a password"
  • Fyll i dina uppgifter, se till att använda din @slu.se e-postadress och välj Swedish University of Agricultural Sciences som Ansluten medlemsinstitution
  • Klicka på "Create my account"
  • Du kommer att få ett e-postmeddelande med en valideringslänk för att bekräfta din registrering
  • Om du har problem med att skapa ditt konto - skicka ett mail till Fiona på Grants Office (fiona.reid@slu.se)
  1. IP-access
  • Om du är ansluten till SLU-nätverket ska du kunna gå direkt till https://pivot.proquest.com och börja söka finansieringsmöjligheter direkt, utan att behöva logga in.
  • Observera att för att dra full nytta av alla funktioner (t.ex. sparade sökningar, e-postalerts, personliga matchningar, etc.) måste du skapa ett konto, logga in och göra anspråk på (claim) eller skapa en egen profil.
  • Om du får problem med IP-åtkomst, logga istället in via användarnamn/lösenord som beskrivs ovan.

För att komma igång med Pivot-RP kan du titta på den här serien med korta träningsvideor på YouTube eller kolla in den här snabbstartsguiden.

I slutet av provperioden, kom ihåg att hålla utkik efter vår uppföljningsenkät! Vi behöver få in dina åsikter kring systemet för att kunna besluta om huruvida vi ska binda upp oss till en prenumeration eller inte.