Företagslabbet - aktivt och lekfullt lärande på Borgeby fältdagar
Prissäkring, generationsskifte, experiment i beslutsfattande, besök av landsbygdsministern…för andra året i rad byggde vi upp Företagslabbet på Borgeby fältdagar tillsammans med HIR Skånes ekonomer. Vi följde mässtemat Framtidens lantbruk genom gamification, alltså spelmekanismer som uppmuntrar aktivt deltagande i lärandet.
Oj så bra det blev!
Våra besökare gav oss precis det vi hade högst på önskelistan inför mässan. Interaktioner, skratt, nya kontakter och kära återseenden! Och bäst av allt - initierade samtal om företagsledning, generationsskiften, marknad och livet som företagare 2024. Vi räknade in över 300 aktiva interaktioner och därtill många kortare visiter.
I det strålande sommarvädret blev vår monter en sval oas där många sökte vila. Något att dricka, en soffa att sjunka ner i och sen kunde besökarna med återhämtade krafter ge sig in i någon av de fyra stationer som vi byggt upp:
Station 1:
En utmaning i prissäkring med HIR Skånes ekonomer, Oscar Friberg och Patrick Petersson, som byggt ett spel där besökaren valde pris- och räntestrategi under en period om tio år, för att i finalen se vilken strategi som gav bäst resultat. Yngre generationer utmanade äldre, rådgivare utmanade lantbrukare, anställda utmanade chefer…
- Jag lät chefen vinna, det är en bra strategi, konstaterade en besökare.
Station 2:
Hur lätt är det att bli påverkad? Ekonomirådgivare Kristina Holmgren har även studerat psykologi och fångade in besökarna i ett experiment där de skulle gissa volymvikten på spannmål, med hjälp av ett så kallat holländskt mått. Gissningen föregicks av en kort information där en del besökare fick ta del av höga siffror inom växtodling, andra av låga. De som fick ta del av höga värden, tenderade att gissa på hög vikt och vice versa.
Fenomenet kallas ankareffekt, alltså när man i alltför hög grad förlitar sig på den första informationen som erbjuds när man fattar beslut. Den första informationen påverkar inte bara det första beslutet utan även senare beslut. Ankareffekten kan vara avgörande i viktiga affärsbeslut och en anledning att syna korten väl innan beslut.
Station 3:
Dags för generationsskifte, hur ska man göra? I ett enkelt spel ställdes besökaren inför val som alla på olika sätt kom att påverka hur framgångsrikt det slutliga generationsskiftet skulle komma att bli. Ett spel som gav upphov till många diskussioner, särskilt när två olika generationer satt tillsammans med spelet. Även intressanta insikter i det nästan självklara – inget generationsskifte är det andra likt! Våra nya medarbetare Emil Åkesson och Samuel Bäckelin guidade oförtröttligt besökarna igenom spelet.
Station 4:
Minns du Loppan? Mellanstadiets lek med en ihopvikt och färglagd pappersloppa där spelaren väljer siffror och färger, för att slutligen landa på en uppmaning, älsklingens namn eller något annat.
I Magnus J Starks version handlade Loppan om arbetsmiljö och blev ett lekfullt sätt att locka in till samtal om allt från hantering av kemikalier till mer svåra ämnen som psykisk hälsa.
Målet var ett coachande arbetssätt och samtalet avslutades alltid med "Vad kan du göra hemma på din gård, vilka fördelar skulle det ge, vad hindrar dig från att börja göra det redan i morgon och vad skriver du in i kalendern?"
Landsbygdsminister tog snällt del av Loppan och valde grönt när det kom till färgval.
Till stationen bidrog även Åsa-Lina Nordlund, konsult inom området med stor kunskap om arbetsmiljö- och ledarskapsfrågor. Hon är utbildare och coach inom koncepten Lean Lantbruk, Ledarpraktikan och Säkert Bondförnuft och engagerade besökarna i enkäten "Upplevelse av attityder till psykisk hälsa inom lantbruks- och trädgårdsnäringen”. Enkäten utgör en del i genomförandet av Jordbruksverkets arbetsmiljöstrategi.
Projektledare för Företagslabbet: Sebastian Remvig, i samverkan med HIR Skånes ekonomirådgivare
Text och foto: Marianne Persson