Exkursion bland hotade träd och uråldriga ekar

Publicerad: 27 juni 2024
En grupp människor som tar en selfie i skogen. Foto.

Bland idylliska ängar, vackra tallskogar och lummiga ekbackar i 30 graders värme sågs 150 personer vandra runt i jakt på kunskap om svenska skogar, kontinuitetsskogsbruk, skadesvampar och svampars viktiga roll för ekosystemets funktion. Exkursionen var en del av IUFRO World Congress 2024.

IUFRO World Congress är världens största kongress om forskning och utveckling inom skogsfrågor. Den äger rum vart femte år och den 23–29 juni anordnar SLU kongressen i Stockholm med universitet i Norden och Baltikum som värdar.

Som en av konferensen arrangerade institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi en exkursion till Krusenberg, söder om Uppsala. Där presenterades forskning om skogspatologi, mykologi, bevarande biologi och mykorrhiza. Även personal från Enheten för skoglig fältforskning vid SLU var med och presenterade.

– Totalt deltog 150 personer på exkursionerna och fyra busslaster med entusiastiska deltagare trotsade värmen! Huvudansvariga för exkursionen var Nils Högberg och Anders Dahlberg som verkligen gjorde ett extraordinärt jobb med att organisera det hela, berättar Åke Olson.

Risker med granbarkborre, rotröta och törskate

Under exkursionerna fick deltagarna ta del av ett experiment med kontinuitetsskogsbruk som etablerades 2013. Riskerna med granbarkborre och rotröta diskuterades. Naturlig föryngring av tall var ämnet på en annan station. Här har törskatesvamp blivit ett allvarligt problem, skadesvampen känns igen på sina orangefärgade sporblåsor och unga träd som drabbas dör ofta inom några år. Äldre träd kan däremot bekämpa svampen under många år vilket ofta resulterar i levande tallar med döda toppar.

– Mike Wingfield från FABI i Sydafrika var tidigare president för IUFRO-kongressen och har deltagit på alla skogspatologi-exkursioner på IUFRO de senaste 34 åren. Lyckligtvis godkände han även denna och uttryckte sig mycket positivt kring arrangemanget, berättar Petra Fransson.

Sjuka träd och skogens väktare

Vid en tredje station diskuterades almsjuka och askskottsjuka. Alm och ask är uppskattade för den viktiga roll de spelar i ekosystemen och för den rika biologiska mångfald de huserar. Den lokala almpopulationen i Morga Hage där exkursionen ägde rum skadades allvarligt på 1970-talet. Under de senaste decennierna har en invasiva svamp orsakat askdöd över hela Europa. Forskning pågår för att förstå resistens och förbättra motståndskraften hos askpopulationer mot den här förödande skadegöraren.

Vid den fjärde stationen visades skogens väktare, de gamla ekarna i Kungshamn-Morgas naturreservat. De här imponerande träden är ofta flera hundra år gamla och helt avgörande för reservatets biologiska mångfald. De starka stammarna och breda grenarna är livsmiljö för många arter, från fåglar och insekter till svampar och lavar. Ekarna spelar en avgörande roll för lokala bevarandeinsatser.

– Deltagarna ställde många intressanta frågor som ledde till fruktsamma diskussioner. Många uppskattade bredden på exkursionerna. Det var riktigt kul att träffa kollegor från hela världen ute i skogen! Trots, eller tack vare, det fina vädret och värmen var alla deltagare på mycket bra humör, säger Nils Högberg.

ake.olson@slu.se, 018-671876