Lärmiljöer utomhus tar form

Publicerad: 24 maj 2024
modell av en byggnad gjord av kartong

Under våren har studenterna på kursen Body and landscape jobbat med att designa prototyper som är en del i ett innovationsprojekt. Prototyperna ska vara helt klara inför terminsstart i höst och bygget är nu i full gång.

Sedan ett år tillbaka pågår projektet ”Aktivitetsanpassade lärmiljöer utomhus”. Syftet att undersöka hur lärandemiljöer utomhus kan designas för att ge stöd åt läraktiviteter med bibehållen eller ökad kvalitet. Projektet är ett samarbete mellan SLU och Akademiska hus och är en del av det gemensamma arbetet att utveckla campus

– Att utveckla våra lärandemiljöer utomhus är en viktig och spännande pusselbit i det omfattande arbete som görs för att utveckla campus till den gröna mötesplatsen för världsledande utbildning, forskning och innovation vi vill vara, säger Sara Kyrö Wissler, projektledare för campusutvecklingen i Alnarp.

Från idé till färdig produkt

Under hösten 2023 genomfördes ett antal workshops som samlade kompetenser från lärare, studenter, fastighets- och lokalutvecklare. Deras idéer och olika perspektiv har utgjort underlag för att designa de prototyper som kommer att kunna användas i undervisningen på campus Alnarp. Arne Nordius är ansvarig för kursen Body and landscape och studenterna på kursen har under våren varit en del av projektet och haft uppdraget att designa och producera lärmiljöerna. En uppgift som enlig Arne har varit utmanande men också viktig.

– En utmaning är att prototyperna måste nå en viss nivå för att man som lärare ska ta steget och använda sig av dem i sin undervisning. Samtidigt ska detta balanseras mot studenternas lärandeprocess där de måste få lov att testa lösningar som kanske inte faller väl ut i resultatet.  Men det finns ett stort pedagogiskt värde i att kunna ge studenterna möjlighet att få realisera sina idéer, bygga och sedan se det användas på plats, säger Arne Nordius, universitetsadjunkt på institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning (LAPF)

Invigning i höst

I slutet av maj kommer studenterna att presentera sina arbeten och i början av hösten blir det en större invigning av lärmiljöerna. Emma Brolén är en av studenterna på kursen som jobbat med att designa och producera en prototyp som ska stå i anslutning till Alnarpsgården. Se Emma berätta om sina erfarenheter om arbetet i filmen nedan:

Fakta:

Om projektet och prototyperna

Innovationsprojektet utgår från frågeställningen om vad som möjliggör eller ökar kvaliteten i läraktiviteter utomhus. Syftet är att undersöka hur lärandemiljöer kan designas för att ge stöd åt läraktiviteter med bibehållen eller ökad kvalitet.

Som metod kommer projektet att jobba med prototyper, designade utifrån ett antal läraktiviteter och befintliga fysiska förutsättningar på fyra platser på campus: Alnarpsgården, Agricum, Lignossortimentet och Annuell- och perennsortimenten.

Prototyperna kommer att användas i den ordinarie utbildningsverksamheten och därigenom kunna utvärderas ur användarperspektiv.

Mer om projektet