Klart för detaljplanering av området Norra Sunnersta

Publicerad: 21 september 2023

Uppsala kommun och Uppsala akademiförvaltning har slutit ett så kallat intentionsavtal för området strax söder om Ultuna campus. Ett område som utvecklas med bland annat 6 000 bostäder fram till 2050.

Hur de här planerna kommer att påverka SLU är svårt att säga just nu, men det finns en arbetsgrupp som följer utvecklingen för att bevaka våra intressen.

– Under ledning av Martin Melkersson, universitetsdirektör, är vi en grupp som arbetar med omvärldsbevakning och remissvar på alla de detaljplaner som håller på att tas fram runt Ultuna och det sker kontinuerlig avstämning med universitetsledningen och berörda verksamheter, säger Peter Thorén, fastighetschef vid egendomsavdelningen.

Sedan tidigare har kommunen ingått ett liknande avtal med SLU och Akademiska hus som ska möjliggöra en varsam utveckling av Ultuna och ett område söder om Nåntuna de kommande 30 åren.

Läs mer om utvecklingen runt Ultuna och hur SLU arbetar med frågan.