”SLU Youth Institute är så mycket mer än Global Challenge-uppsatsen”

Publicerad: 02 maj 2023

Huda Ibrahim är en av de elever som genom sin gymnasieskola förra året fick möjligheten att delta i SLU Youth Institute och skicka in sin Global Challenge-uppsats. Hon var en av eleverna som fick möjlighet att delta vid rundabordssamtalen, presentera sin uppsats och utbyta sina idéer med experter och andra elever.

Tack vare sin medverkan fick hon möjlighet att delta vid de globala rundabordssamtalen som arrangeras av World Food Prize Foundation vilket nu har lett till att hon ska göra sommarpraktik vid The International Potato Center (CIP) i Lima, Peru, genom World Food Prize Foundations praktikprogram.

Hur var det att vara med i Youth Institute? Hur upplevde du det?

Jag hade inte hört om Youth Institute innan, men när min biologilärare presenterade projektet på en lektion så blev jag genast intresserad. Det var jättekul att få fundera över globala frågor och få lära sig mer om det. Jag valde att skriva om Yemen och deras politik och utveckling, vilket var superspännande. Vi fick också bra med tid att jobba med uppgiften, vilket gjorde att jag verkligen hann lära mig mycket.

Vad är det du har med dig mest? Är det något speciellt du tar med dig från ditt arbete?

Vi hade ”daily sessions”  under Global Youth Institute då vi fick höra experter prata om livsmedelssäkerhet och olika globala initiativ som rör hållbar utveckling. Sen även rundabordssamtalen, där man fick höra alla andra elevers intressanta uppgifter och prata om dessa frågor. Extra roligt var när man fick prata med experter som hade läst ens uppsats och få höra deras åsikter och idéer.

Hur kändes det när du fick reda på att du fick praktikplatsen?

Jättespännande! Efter att ha deltagit vid de globala rundabordssamtalen så fick vi ett mail från World Food Prize Organisation om möjligheten att ansöka för ett Borlaug-Ruan International Internship. Jag var först inte säker på om jag skulle söka då jag aldrig varit två månader själv hemifrån, men också eftersom det innebär väldigt mycket ansvar i en kontext man aldrig varit i innan. Men jag tyckte att det lät väldigt spännande så sista dagen så chansade jag och skickade in ansökan. Efter 2,5 månad fick jag veta att jag skulle få göra praktik på CIP i Lima, vilket jag blev jätteglad över då jag bland annat ser fram emot att få prata och lära mig mer spanska.

Vad ser du mest fram emot?

Att få träffa och jobba med forskarna på CIP. Det ska bli jättehäftigt att få påbörja min egen forskning på deras arbetsplats, men också att få vara i Peru och ta del av kulturen och språket.

Har du några tips till nuvarande och kommande YI elever?

Mitt bästa tips är nog att välja ämnesområde och att rikta in dig på något du finner intressant innan du väljer ett land att fokusera på. Det kan vara enkelt att haka upp sig på ett specifikt land, vilket kan gör det svårare att snäva in sig på ett ämne. Personligen tyckte jag att det var enklare att skriva på engelska då man har tillgång till mycket fler källor och kan söka på fler språk. Annars är mitt generella tips att jag verkligen rekommenderar alla att ta chansen och vara med på allt! Skicka in din Global Challenge-uppsats till SLU Youth Institute, och delta i rundabordssamtalen om du får chansen. Om du har möjlighet sen även ansöka till ett ”Borlaug-Ruan International Internship”. SLU Youth Institute är så mycket mer än bara att skriva en Global Challenge-uppsats.

Till hösten ska Huda börja sitt sista år på det naturvetenskapliga programmet i Sollefteå.

Fakta:

Välkommen till SLU Youth Institute!

SLU Youth Institute är en unik och inspirerande utmaning för gymnasieelever i samarbete med World Food Prize Foundation. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - Ingen hunger.