Ultuna Winter Classic 2023 spelas den 1 mars

Publicerad: 20 februari 2023

Nu är det dags igen – för nionde gången – för Ultuna Winter Classic. I en spektakulär hockeybockeymatch mellan studerande och övrig personal på SLU kommer den ständigt eviga frågan att få sitt svar: Kommer de anställdas lag någonsin att få hålla i UWC-pokalen?

Matchen spelas över 2×15 minuter på Studenternas IP onsdag 1 mars där festligheterna drar igång redan klockan 14.00 med matchstart efter uppläst laguppställning och nationalsång(er).

Lagen består av fyra utespelare och en målvakt. Kan du åka skridskor och vill du vara med? Toppen, kontakta därefter lagledaren så snart som möjligt. Vi ses där!

Anställdas lag: Alla andra SLU-anställda eller motsvarande, inklusive forskarstuderande som offentligt med godkänt betyg har försvarat sin doktorsavhandling.

Lagledare Anställdas lag: Mats Jonsell (mats.jonsell@slu.se), 018-67 28 76)

Välkommen.

Historia

Det som startade som en knäpp utmaning i slutet av december 2013 – Ultuna Winter Classic, en hockeybockeymatch mellan studenter och resten av SLU – har vuxit år för år och genomförs nu för sjunde gången.

Vädrets makter har visserligen framtvingat en oönskad flytt av matchen till "den där andra isen" inne i stan tre år av fyra, men inte varje gång. Drömdrabbningen kom hem till slut, när Ultuna Winter Classic 2016 avgjordes på rätt is, det vill säga Syltanrinksisen på dammen på Ultuna.

Hundratal icke-betalande

Det var även detta år som publikrekordet för Ultuna Winter Classic sattes med ett hundratal icke-betalande i publiken – kanske kommer ett nytt besöksrekord redan i år?

Hur har det då gått i matcherna tidigare? Även om alla deltagare är fullt och fast insatta med att det är själva matchen som är det viktiga och inget annat spelar någon egentlig roll, kan man inte blunda för det oundvikliga: studenterna har hittills tagit uppgiften på större allvar och därmed gått hem med bucklan ... varje gång.

Foto: UWC Press.