Utvärdering av bilateralt samarbete i Moçambique

Publicerad: 19 december 2023

Som ett sätt att avsluta årets aktiviteter inbjöds utbildare inom UEM-Sidas bilaterala forskningsprogram Quality Assurance of Research and post-graduate Training (QuART) att delta i en tredagars retreat med syfte att utvärdera och dra lärdomar av det bilaterala samarbetet, som inleddes 2018.

SLU:s enhet för pedagogisk utveckling (EPU) har sedan starten varit engagerad i programmet genom att utbilda forskarhandledare och stödja utvecklingen av kurser i generella kompetenser för både master- och doktorandstudenter vid den moçambikiska universitet Universidade Eduardo Mondlane (UEM). Genom en Training-of-Trainers modell har 13 handledarutbildare utvecklat sin kompetens och sina färdigheter i forskarhandledning av doktorander. De har i sin tur bidragit till vidareutbildningen av över 60 handledare. Utbildare i generella kompetenser har tagit fram kursplaner för master- och doktorandkurser, bland annat inom områdena akademiskt skrivande, etik och kritiskt tänkande.

Mellan den 6-8 december 2023 träffades representanter från SLU och UEM cirka 30 km norr om Maputo för att reflektera över lärdomar från detta samarbete, dela bästa praxis och överväga hur man kan tillämpa dem på kommande aktiviteter. Henrik Viberg och Natalie Jellinek, båda pedagogiska utvecklare från SLU, var på plats i Maputo för att delta i diskussionerna och utvärdera sina erfarenheter: "Det har varit en lärorik resa både för oss som individer och för SLU som samarbetande organisation” sade Jellinek. "Vi har arbetat tillsammans med fantastiska partners och tror att vi har lyckats att tillsammans utveckla en kritisk massa för utbildning av forskarhandledare och utveckling av generella kompetenser", konstaterade Viberg.

Henrik Viberg, Tufaria Mussá, Natalie Jellinek, Rehana CapurchandeHenrik Viberg, Rehana Capurchande, Natalie Jellinek, Tufaria Mussá

Deltagande utbildare reflekterade också över sina viktigaste lärdomar från både projektet och retreaten. Tufária Mussá, forskare och utbildare från UEM:s medicinska fakultet, noterade att hennes största insikt var kopplad till "vikten av att engagera fler kollegor vid UEM att utbildas och delta i handledarutbildningar" och betonade vikten av sådana kurser för universitetet. Rehana Capurchande, forskare och utbildare från UEM:s fakultet för litteratur och samhällsvetenskap, noterade att "att vara trainer är en process där vi anpassar oss för att bli mer flexibla och agera som en kameleont, se till att anpassa oss till vårt sammanhang och våra deltagare, att ständigt skräddarsy våra kurser". Det femåriga projektet har gett EPU många viktiga insikter som bidrar till den fortsatta utvecklingen av Internationalization at Home-praxis inom SLU, både för lärare och handledare. Exempel på detta är utvecklingen av nya undervisningsmaterial och forskningsartiklar samt uppskattningen och förståelsen av kollegors innovativa metoder när de undervisar studenter under utmanande omständigheter, såsom en global pandemi och begränsade resurser. Denna aktivitet avslutar EPU:s formella engagemang i detta program, även om den pågående fasen av det svenska stödet till UEM, vid SLU samordnat av SLU Global, kommer att fortsätta fram till 2025.

Group photo of supervisor trainers teamGruppfoto av handledarutbildarteamet

Mer information om samarbetet

Samarbetet mellan UEM och Sverige är ett bilateralt program som finansieras av Sveriges biståndsmyndighet (Sida). Sverige har samarbetat med UEM sedan 1978, och den nuvarande fasen av det svenska stödet till UEM kommer att löpa fram till december 2025.

QuART-projektet är ett Key Supporting Element i den nuvarande fasen och koordineras av SLU Global. Det övergripande syftet med QuART-initiativet är att stärka kapaciteten att generera vetenskaplig kunskap och öka forskningsresultat och innovation för nationell och regional utveckling i linje med UEM: s vision och uppdrag att omvandla sig till ett forskningsledande universitet. Utöver delkomponenterna om utbildning av handledare och utbildning i generella kompetenser ingår även utveckling av riktlinjer för dubbla examina, utbildning av akademiska ledare och förstärkning av kvalitetssäkringssystemen vid UEM. QuART-projektet är därför av central betydelse och syftar till att bygga upp kapacitet för att säkerställa kvaliteten på utbildning och forskning. Vid SLU har QuART-projektet också engageratGruppen för hållbart ledarskap i akademin (GHAL), SLU Grants Office, Planeringsavdelningen och Utbildningsavdelningen.

För mer information om det bilaterala samarbetet med Moçambique och all forskning och nyckelområden, vänligen besök International Science Programme (ISP) vid Uppsala universitet, som är det samordnande organet för programmet.