SLU-forskaren Kishore tredje bäst i Sverige – på att förmedla forskning

Publicerad: 23 november 2023
Finalisterna och juryn efter Forskar Grand Prix

Sveriges största presentationstävling för forskare avgjord på Vasateatern i Stockholm.

Att förklara sin forskning effektivt, intressant och underhållande på bara fyra minuter - en svår utmaning för de flesta, men den disciplin som tävlingen Forskar Grand Prix årligen tar fram en mästare i.

Drygt 300 fanns i publiken på Vasateatern och nästan lika många framför videoströmningen under torsdagen, där sex vinnare i lokala tävlingar runt om i landet gjorde upp om att bli svensk mästare i att presentera sin forskning.

Kishore Vishwanathan, postdoktorant vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå kammade hem sin finalbiljett genom att vinna sin lokala deltävling tidigare i höst. Ämnet? Hur skogsmarkens partnerskap mellan fjädermossor och cyanobakterier kan liknas vid vår alldeles mänskliga dejtingmarknad.

Det är ett väldigt stort evenemang, vilket jag inte visste när jag anmälde mig. När jag ser hur allting växer fram, då känner jag mig lite stressad, berättade Kishore Vishwanathan inför finalen i Stockholm.

Fick tredjeplatsen - och en upplevelse för livet

Men väl på scenen hittade Kishore sitt rätta element. Efter juryns poäng (3, 3, och 4 på en femgradig skala av de tre jurymedlemmarna) och publikens röster kunde konferencier Fritte Fritzon avslöja att SLU-forskaren tagit tredjepris i tävlingen. Men han tar med sig mer än så från dagen.

Att delta i Forskar Grand Prix var en speciell upplevelse. Jag var väldigt nervös innan, men känner mig så lättad och glad nu, säger han.

Tävlingen vanns av Sofie Mohlin vid Lunds universitet, som berättade om hur hennes forskning på kycklingembryon kan hjälpa till att förstå barncancer. Andra plats fick Johanna Mayer vid Karolinska institutet med sin presentation om alzheimerforskning.

Nu kan Kishore Vishwanathan och de andra pusta ut efter nervositet och anspänning. Men att fler forskare borde ta modet till sig och ställa upp i denna och liknande tävlingar vore bra, säger Kishore.

Jag tycker det är viktigt att vi forskare deltar i sådana här aktiviteter. För i slutändan är syftet med all forskning att nå ut till allmänheten, säger han.