Myllrande mingel och ny kunskap på Jordbruksekonomisk konferens 2023

Publicerad: 30 oktober 2023

Det blev ett myller av kända och okända deltagare på Jordbruksekonomisk konferens 2023 på SLU Ultuna den 24 oktober. Nya generationer intresserade av företagsekonomi och företagsledning blandades med äldre årgångar och konferensen blev precis den möteplats som arrangören, Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap, hade som mål att skapa.

Första ekonomidagen på 30 år

Per Hansson, projektledare för Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap, konstaterade att Jordbruksekonomisk konferens 2023 är den första ekonomidagen inom SLU sedan 1991, innan dess var de årligen återkommande ekonomidagarna en given mötesplats. Dags för ett omtag - men varför?

- Vi lever i en utmanande tid, med oro för räntor och valutor, extremväder, behov av klimatanpassning och återkommande krisstöd. Det skapar många frågor och bara genom att lära sig mer kan man tillsammans gå vidare, förklarade Per Hansson när han inledde konferensen.

Aktiva deltagare

Han gav konferensdeltagarna en särskild uppgift, förutom att vara aktiva och knyta nya kontakter under dagen.

- Lyssna, lär men framförallt GÖR! Försök att fånga något under dagen att ta med hem och verkställa. På gården, i familjen, i rådgivningen eller på myndigheten.

Så vad tog ni med er hem? Vi ställde frågan till några deltagare under dagens mingel och svaren går att läsa i bildtexterna i bildspelet ovan. Där ligger även bilder på föredragshållarna och rubriken på deras föredrag.

Ta del av konferensen i efterhand

Hade du inte möjlighet att vara med på Jordbruksekonomisk konferens 2023 så finns möjligheten att ta del av föreläsningarna i efterhand. Den översta knappen leder till SLU Play och en inspelning av konferensen plus Session 1. Den nedersta knappen leder till en inspelning av Session 2, här saknas tyvärr inledningen.

Dagens program

Konferensfotograf: Johan Wahlgren

Fakta:

Jordbruksekonomisk konferens 2023 utgjorde startskottet för Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap. Konferensen samlade 320 deltagare, varav 175 digitalt. Deltagarna representerade en bred skala, från rådgivare till företagare, forskare, studenter och myndighetsrepresentanter.

Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap är ett av fyra kunskapsnav och finansieras av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Läs mer här.

EUs blå flagga med gula stjärnor i ring

Per Hansson, verksamhetsledare
SLU Kompetenscentrum företagsledning
Institutionen för människa och samhälle, SLU