Växthälsa och biologisk bekämpning i fokus i Älvkarleby

Publicerad: 17 maj 2022
Ungefär tio personer står längs en metallstång med gula reflexvästar på sig. Foto.

En kurs i växtpatologi arrangerades i maj i Älvkarleby för 22 doktorander från de nordiska länderna. I fokus stod mikroorganismers roll inom biologisk bekämpning av växtsjukdomar.

Under kursen den 9–13 maj 2022 talade de inbjudna internationella lärarna Jürgen Köhl från Nederländerna och Tomislav Cernava från Österrike.

– Det var en härlig vecka med nya kunskaper och perspektiv på mikroorganismers roll inom biologisk bekämpning av växtsjukdomar, säger Dan Funck Jensen, en av kursledarna.

– Vi gjorde ett studiebesök på Nässja plantskola i Österfärnebo, där vi fick lära oss mer om produktion och skydd av skogsplantor. Det var en intensiv men lärorik vecka med aktiva deltagare, berättar Magnus Karlsson, en annan kursledare.

Kursen arrangerades inom NOVA-nätverket. NOVA är ett universitetssamarbete som syftar till att öka förståelsen av stora globala utmaningar i ett nordiskt sammanhang. De arrangerar forskarutbildningskurser i ämnen relaterade till jordbruk, skogsbruk och veterinärvetenskap. Dessutom hjälper kurserna till att bygga internationella nätverk.

Magnus.Karlsson@slu.se, 018-671837