Petra Marhava får ett pris för unga forskare från Kungliga Skytteanska samfundet

Publicerad: 14 april 2022
Porträttbild av Petra Marhava

Kungliga Skytteanska samfundet meddelade i veckan att Petra Marhava, ny gruppledare vid Umeå Plant Science Centre (UPSC), får ett pris för unga, framstående forskare. Priset är tilldelat den skogsvetenskapliga fakulteten vid SLU och delas ut en gång per år.

Petra Marhava började arbeta vid UPSC i september 2020 som forskare knuten till Stéphanie Roberts grupp vid Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi. Sedan denna månad är hon officiellt gruppledare vid UPSC och startar nu att bygga upp sin egen forskargrupp vid som ska undersöka hur växter hanterar temperaturstress.

Kungl. Skytteanska samfundets motivering att tilldela Petra Marhava priset grundade sig i hennes exceptionellt goda publiceringsresultat i högt rankade tidskrifter och hennes framgångsrika bidragsansökningar. I slutet av 2021 lyckades hon få finansiering från Vetenskapsrådet och ett mycket prestigefyllt startbidrag från Europeiska forskningsrådet (ERC). De framhöll också i sin motivering att Petra Marhavas forskning täcker ett banbrytande ämne med avseende på klimatförändringar och förväntade temperaturvariationer.

Fakta:

Kungl. Skytteanska Samfundet, som är en vetenskaplig akademi med säte i Umeå, delar varje år ut priser för framstående forskning och kulturellt engagemang. Akademin delar ut sammanlagt sex priser till unga forskare, ett kulturpris, priset "Margareta och Eric Modigs" som tilldelas den medicinska fakulteten vid Umeå universitet, ett pris till en ung konstnär från Konsthögskolan i Umeå, ett pris till en ung musiker från Musikhögskolan i Piteå och "Samfundets stora pris".