Stöd till samverkan – föreslå aktiviteter och projekt!

Publicerad: 14 mars 2022

Har du kreativa idéer om samverkan med externa parter som har potential att utveckla SLU:s förmåga att samverka? Nu finns det möjlighet för medarbetare vid S-fak att skicka in konkreta förslag på samverkansaktiviteter och mindre pilotprojekt.

SLU:s skogsvetenskapliga fakultet har avsatt medel för att stödja utveckling av samverkan och uppmuntra till kontakt med nya aktörer. Genom att fler av SLU:s forskare, lärare och miljöanalytiker blir mer synliga för externa aktörer skapar vi möjligheter till ny samverkan inom ramen för större projekt. Inom Partnerskap Alnarp finns sedan tidigare möjlighet för anställda vid institutionen för sydsvensk skogsvetenskap att söka medel för aktiviteter och samverkansprojekt.

Förslag kan lämnas av anställda vid fakulteten för skogsvetenskap och avser arbetstid eller aktiviteter under 2022 och 2023.

Exempel på aktiviteter och projekt som kan få stöd

• Nätverkande: Aktivt deltagande i befintliga nätverk och grupperingar (t ex regionala skogsprogram) eller aktiviteter för att skapa nätverk inom nya områden.
  • Mötesplatser: Bidrag till olika arrangemang; t ex tematiska konferenser, seminarieserier, möten, workshopar, hackathons.
  • Pilotprojekt: Mindre forsknings- och utvecklingsprojekt som kan leda till fortsatt samverkan och ge underlag till större ansökningar.

Det är en fördel om aktiviteten, förutom externa parter, involverar mer än en institution eller en enhet vid SLU. Medfinansiering från externa samverkanspartner är en fördel men inte ett krav. Vi eftersträvar en ämnesmässig och geografisk spridning bland de beviljade förslagen.

Vi tar emot förslag på upp till 50 kkr för mötesplatser och nätverkande och upp till 100 kkr för mindre pilotprojekt. Även större projekt kan komma att finansieras, kontakta i så fall oss för mer information. Aktiviteten ska uppfylla SLU:s definition av extern samverkan:

Samverkan är ett medel eller en process som krävs för att två eller flera parter ska uppnå ett gemensamt mål som man inte kunnat uppnå på egen hand. I samverkan är människor den främsta resursen.

När och hur skickar jag in förslag?

Beslut tas löpande när det gäller nätverkande och mötesplatser (max 50 kkr). För pilotprojekt (max 100 kkr) behöver vi förslag senast den 5 februari 2023.

Projektbeskrivningen hålls gärna kort, och får max uppta två A4-sidor: Dessa uppgifter ska ingå:

• Titel på aktivitet.
  • Projektledare: Namn, Institution, mailadress.
  • Typ av aktivitet.
  • Extern målgrupp/partners.
  • En beskrivning av vad som ska uppnås och hur
  • Tidsplan för genomförande.
  • En enkel budget som tydligt visar hur/av vem medlen ska disponeras samt information om eventuell medfinansiering.

Förslagen skickas till anna-lena.axelsson@slu.se

Hur hanteras mitt förslag?

Förslagen bereds av samverkanskoordinatorerna och beslut tas i samråd med fakultetsledningen. Medarbetare som redan har samverkan som en del i sin tjänst kan inte nyttja detta till lönemedel. Information om förslagen kommer att spridas till SLU:s andra samverkansplattformar och även diskuteras med externa aktörer. Även om ditt förslag inte beviljas så kan detta leda till att det kan finansieras på annat sätt.

Vad gör jag när jag har beviljats samverkansmedel?

Koordinatorerna ser till att beviljade medel överförs till sökandes konto/projekt. Efter genomförd aktivitet/projekt görs en kort skriftlig avrapportering; mer detaljer kring detta skickas ut i samband med meddelande om att förslaget har beviljats. Projektansvarig förväntas medverka vid något internt eller externt möte för att dela med sig av resultat och erfarenheter.