"Medvetenheten om skogens viktiga roll i samhället har ökat"

Publicerad: 11 oktober 2022
Bild på Camilla Sandström

Camilla Sandström, professor vid Umeå universitet, lämnade över rollen som biträdande programchef för Future Forests under sommaren. Här är hennes tankar från tiden inom Future Forests.

Du har varit med sedan starten 2009. Vad tar du med dig?

I mitt tycke har Future Forests blivit en plattform där vi jobbar gemensamt med sikte på en helhet. Jag tar gärna med mig de arbetsmetoder som vi har använt, kanske främst hur vi har arbetat med att tidigt involvera avnämnare, som till exempel ansvariga inom rennäring, markägarekollektivet, naturvården för att nämna några. De behövs för att ge inspel till nya forskningsfrågor, vidimera resultat och stämma av att den forskning som bedrivs och de aktiviteter vi gör är relevanta för hela skogssektorn.

Men vi har också varit framgångsrika i att bygga tvärvetenskaplig kompetens rörande skog. Det ser vi inte minst i det nätverk av forskare som fått sin tvärvetenskapliga skolning i Future Forests och som varit väldigt framgångsrika i att erhålla nya medel för att fortsätta att forska om skogen.

Hur kom du med i Future Forests?

Jag har ända sedan jag var med i Fjäll-MISTRA, ett liknande forskningsprogram, jobbat tvärvetenskapligt med olika miljöfrågor däribland frågor rörande rennäring, skogsbruk, hur man samverkar och hanterar konflikter. Det fanns ett behov av att utveckla forskningen rörande detta även inom andra skogligt relaterade områden.

Finns det någon skillnad hur man pratar om skogen idag om du jämför med när du startade?

Den största skillnaden är att medvetenheten om skogens viktiga roll i samhället har ökat. Det har också bidragit till att konflikterna har tilltagit eller kanske snarare skärpts på flera olika plan mellan olika värderingar, mellan staten och den enskilde men även mellan olika berörda intressen. Att även EU nu har förstått vilken roll skogen kan och bör spela i framtiden är också en viktig förändring. Det gör det både lättare och svårare att hantera skogsfrågorna både i politiken och i själva skötseln av skogen.

Är det något som du är lite extra stolt över?

Det här är frågor som är brännande och aktuella. Det finns en stor efterfrågan på forskningen och de lösningar och metoder som vi levererat. Ibland har det varit lite frustrerande att själva forskningen tar så lång tid på sig, vilket den såklart behöver göra, för våra målgrupper har haft ett stort behov av våra resultat. Det har gjort att vi har haft väldigt lätt att få människor att ställa upp och bidra med inspel till forskningen, vi har haft väldigt engagerade deltagare i våra referensgrupper.

Många av våra resultat har också kommit till direkt användning. Det har såklart varit mycket motiverande. I och med den bredd av forskning som bedrivits inom Future Forests har vi kunnat erbjuda ett smörgåsbord av olika alternativ, vilket är viktigt ur ett forskningsperspektiv. Vi har aldrig sagt att man ska göra på det ena eller andra sättet utan visat upp att beroende på vilket mål man vill styra mot, så finns de här olika alternativen och det är upp till beslutsfattare på olika nivåer att själva välja metoder för att nå målen.

Vad ska du göra framöver?

Det finns lite olika projekt på gång där huvudspåren är inom klimat, vilt och vatten, med den gemensamma nämnaren styrning. Det saknas i alla fall inte projekt att ta tag i, vilket är såklart roligt!

Till sist, har du något tips till din efterträdare Janina Priebe?

Janina är oerhört kompetent så egentligen behöver hon inga råd. Men generellt för den rollen skulle jag säga att man behöver vara uthållig och ha stor respekt för andra ämnen i och med att det bygger så mycket på tvärvetenskap. Det är bra att det har kommit in nya programchefer som får chansen att utveckla Future Forests utifrån sina egna förutsättningar.