Cecilia Palmér får pedagogiska priset från Alnarps studentkår 2020

Publicerad: 22 mars 2021
Bild av Cecilia Palmér

Cecilia Palmér är från början utbildad till landskapsingenjör men sedan 2008 har hon varit anställd på SLU Alnarp som universitetsadjunkt. Hon utbildar i växtkännedom och vegetationsbyggnad och är kursansvarig för kursen Utökad växt- och ståndortskännedom.

Några motiveringar som studenter skickade in för att just Cecilia skulle vinna priset:

"Cecilia är en väldigt kunnig och motiverade lärare. Hon gör verkligen det extra för sina studenter, t.ex. sätter ihop ett lignoskompendium för att underlätta lärandet eller fixar kartor för att man lättare ska kunna hitta i sortimentet.

Hon är väldigt engagerad, på gränsen att man ibland undrar om det är bra för henne själv, och hon gör sitt yttersta för att förklara för oss studenter hur man kan tänka och vad man kan göra för att hålla sitt växtintresse vid liv, även efter studierna. Jag tycker även att hon ger en mer nyanserad bild över växter och hur man ska tänka vid användning.

Hon är den enda lärare i ämnet som verkligen pratar om biologisk mångfald utifrån ett svenskt perspektiv och hon lyfter problemet med invasiva arter. Därför tycker jag Cecilia förtjänar pedagogiska priset!"

"Jag är djupt imponerad av henne och hennes kurs. Hur väl förberett och upplagt allt var i och med att den var på distans. Och hur tydligt allt kändes - mer än vad många kurser upplevts som varit på plats där man träffas dagligen. Jag har aldrig tidigare inte haft praktiska frågor.

Men framförallt hennes förmåga att lära ut, nå fram och kommunicera med oss elever. Alltid på ett positivt och seriöst sätt där hon lyckas göra avancerad information lätt, rolig och spännande att ta till sig!"

Fakta:

Alnarps studentkår har ett vandringspris som studenterna ger till en anställd på SLU varje år. Priset delas ut till en person som har inspirerat studenter och gjort det där ”lilla extra” för att utbildningen ska bli toppklassig.

Pedagogiska priset instiftades efter idé och gåva av Mårten Carlsson, fd rektor på SLU och hedersmedlem i ASK, och är ASKeternas egna pedagogiska vandringspris.

Priset kommer delas ut på examensceremonin våren 2021.

Linnéa Eliasson

Studiesocialt ansvarig för Alnarp Studentkår, 2021