Framtidens mjölk - samarbete mellan lärosäten

Publicerad: 13 oktober 2021
mjölkdroppar

Hur kan framtidens mjölk smaka, se ut och användas? Det har 70 studenter från lantmästarprogrammet vid SLU och gastronomiprogrammmet vid Högskolan Kristianstad tillsammans arbetat med under Innovationssprinten Imagine 12-13 oktober. Ett mjölkgårdsspel för barn tog hem första platsen i tävlingen om bästa innovation.

Innovation och samarbete behövs för att finna nya arbetssätt. De 70 studenterna möttes digitalt under två dagar för att tillsammans spåna om framtiden för den urgamla produkten mjölk.

- När studenterna har genomgått Imagine hoppas jag att vi med det här samarbetet lyckats skapa en naturlig länk mellan två grupper som besitter olika kompetenser. Förhoppningsvis kan detta inspirera fler aktörer i värdekedjan att göra samma sak: samarbeta och tänka utanför boxen, sade Amanda Andersson, kursansvarig lärare på lantmästarprogrammet.

Samarbete gav resultat

Studenterna arbetade tillsammans i team för att ta fram koncept kring framtidens mjölk. Resultatet blev tre spännande och kreativa innovationer:

• 1.  Mjölkgårdsspelet. Ett kommersiellt genomförbart spel för barn, som på ett pedagogiskt sätt lär ut hur mjölk produceras. Lantmästarstuderande Sophie Andersson tillsammans med gastronomstuderande Natasha Mendez, Josefin Nilsson och Daniela Rönnbäck.
  • 2. #vitfredag. En kampanj för mjölk som hyllas genom att sprida att alla ska göra en mjölkdrink på fredagar. Lantmästarstuderande Louise Axelsson och Sussanna Erlewein, gastronomistuderande Elias Dissing, Malin Eklund, Chakrit Somboonkittikorn och Malin Henriksson.
  • 3. En mjölktablett i portionsform, som ger minskat svinn på grund av lång hållbarhet. Med pitchen ”Framtidens mjölk är inte blöt, den är torr". Lantmästarstuderande Odd Runfeldt plus gastronomstuderande Malte Sandgren och Nanna Nilsson.

Nya perspektiv på mjölk som råvara

- Framtidens produkter och tjänster kopplade till mjölkråvaran skapas i nytänkande samarbeten och jag ser med stor spänning fram emot de kreativa lösningar som uppstår i kraftfältet mellan agronomi och gastronomi, sade Viktoria Olsson, universitetslektor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad, när innovationssprinten inleddes.

Under dagarna deltog representanter från Arla, LRF, Mylla Mat och Menigo för att bidra med perspektiv på mjölk som råvara. Den digitala formen gjorde det möjligt med föredragshållare från hela landet.

Fakta:

ToY Imagine är ett två dagars innovationsevent vid Högskolan Kristinastad med inspiration, seminarier och workshops för studenter. Utmaningarna identifieras och väljs ut av studenterna eller uppdragsgivare från näringsliv eller organisation.

Imagine tillämpas med syfte att förbereda studenterna i sin yrkesroll, att aktivt bidra till sin arbetsplats och jobba med att identifiera och finna innovativa lösningar på samhälleliga utmaningar. Imagine erbjuds ett flertal gånger per år med olika fokusområde kopplat till Högskolans profilområde miljö, hälsa och vatten.

Högskolan Kristianstad driver Imagine i samverkan med Kristianstads kommun, Krinova, Drivhuset och Malmö Universitet. Tillväxtverket finansierar möjligheten för SME-företag att delta via Framtidens Entreprenöriella Arbetskraft, FEA.
www.hkr.se/toyimagine